kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
معاون آمار سازمان برنامه و بودجه استان خبر داد

پیر شدن جمعیت کهگیلویه و بویراحمد

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد از پیرشدن جمعیت این استان خبرداد.



«علی شهابی» در نشست شورای اداری شهرستان بویراحمد با بیان اینکه برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و بودجه‌ریزی نیازمند داشتن اطلاعات و آمار دقیق است، اظهار کرد: اگر آمار دقیق، صحیح و به روزی در اختیار نباشد برنامه‌ریزی و توزیع بودجه‌ صحیحی انجام نمی‌شود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس سرشماری سال 90 جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد 658 هزار 629 نفر است که پیش‌بینی می‌شود این آمار در سال 1400 به 713 هزار و 257 نفر برسد.
وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد بیست و نهمین استان کشور به لحاظ جمعیتی است، افزود: جمعیت کهگیلویه و بویراحمد کمتر از یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. براساس آمار موجود جمعیت این  استان رو به کاهش است .
شهابی ادامه داد: براساس سرشماری سال 55 جمعیت شهری استان 12/6 درصد و جمعیت روستایی 78 درصد بود که سال 90 جمعیت شهری به دلیل افزایش مهاجرت به 52 درصد افزایش یافت.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: سال 65 جمعیت صفر تا 14 سال استان 52 درصد بوده در حالی که در سال 90 این آمار به 25 درصد کاهش یافته، در سال 65 جمعیت 15تا 64 سال استان 45 درصد بوده که در سال 90 به 70 درصد افزایش یافته است  که جمعیت استان به سمت  پیر شدن حرکت می‌کند.
شهابی با اشاره به اینکه شهرستان بویراحمد با 252 هزار و باشت با 20 هزار نفر بیشترین و کم جمعیت‌ترین مناطق استان هستند، گفت: کاهش نرخ باروری از دلائل کاهش جمعیت در این استان است.
معاون آمار اضافه کرد: امید به زندگی در بین زنان استان 74 سال و در بین مردان 72 سال است که باید امید به زندگی در بین مردم افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه نزدیک 38 درصد جمعیت استان در شهرستان بویراحمد زندگی می‌کنند به برخی چالش‌ها در کاهش جمعیت اشاره کرد و گفت: کاهش نرخ باروری، اولویت تحصیلات عالی نسبت به تشکیل خانواده، افزایش گرایش تک فرزندی، افزایش نرخ طلاق نسبت به ازدواج و افزایش مهاجرت از دیگر عوامل چالش در کاهش جمعیت است، که در برخی شهرهای بویراحمد مانند لوداب و مارگون با کاهش جمعیت مواجه هستیم.