kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۵۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
رئیس جهاد دانشگاهی:

نگرانیم وزارت نفت از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده نکند

رئیس اصلاح طلب جهاد دانشگاهی با اشاره به توانمندی شرکت‌های داخلی در زمینه عملیات حفاری نفت، گفت: نگران هستیم از توانمندی‌های داخلی استفاده نشود.


حمید طیبی در گفت‌وگو تسنیم درباره سرنوشت دکل‌‌های حفاری نفتی ساخته‌شده توسط جهاد دانشگاهی اظهار داشت: پس از برگزاری جلسات مختلف با مسئولان وزارت نفت، آقای زنگنه اعلام کردند وزارت نفت به دکل احتیاج دارد، اما طبق قوانین مستقیماً نمی‌تواند دکل خریداری کند. قرار شد از طریق معاونت پژوهش وزارت نفت با شرکت‌های نفتی که عملیات حفاری انجام می‌دهند مذاکره شود تا شرط واگذاری پروژه به آنها استفاده از دکل ساخت داخل باشد.
وی افزود: جلسات زیادی در این زمینه برگزار شد و در نهایت یکی از مدیران شرکت نفت پیشنهاد شرکت جهاد دانشگاهی در عملیات حفاری را مطرح کرد که در این عملیات از تجهیزات ساخت ایران، دکل و مته‌های تولیدشده در جهاد دانشگاهی استفاده شود.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه پیشنهاد مطرح‌شده خوب بود، یادآور شد: شرط این بود که یک پشتیبان مالی خارجی داشته باشیم که اقداماتی در این زمینه انجام شد. با تعیین پشتیبان مالی تیم خوبی را برای حفاری تشکیل دادیم که از نظر مالی و فنی مورد تأیید قرار گرفت.
طیبی افزود: قیمتی که از سوی گروه حفاری جهاد پیشنهاد شد حدود 15 تا 20 درصد از قرارداد قبلی ارزان‌تر بود، اما به‌دلایلی کار به جهاد دانشگاهی واگذار نشد. اعلام شد در آینده مناقصه‌ای برگزار می‌شود و قیمت‌ها پایین‌ می‌آید، البته مناقصه برگزار شد و قیمت‌های مطرح‌شده از سوی شرکت‌های حفاری هم پایین آمد، برخی معتقدند به‌علت مشکلاتی که در قیمت نفت وجود دارد بسیاری از شرکت‌های خدمات دهنده هزینه‌های خود را پایین آوردند، ما نیز با همکاران خارجی و تیم خود صحبت کردیم و آنها نیز اعلام کردند، می‌شود با قیمت اعلام‌شده کار را به پایان برد.
وی با اشاره به ارسال نامه‌ای از سوی جهاد دانشگاهی به‌منظور اعلام آمادگی برای شرکت در عملیات حفاری نفت، تصریح کرد: نامه ارسال شده، اما نمی‌دانیم چه اقدامی روی آن صورت گرفته و نگران هستیم حفاری‌ها واگذار شود، اما از توانمندی‌های داخلی استفاده نشود.
گفتنی است، در حالی رئیس حامی دولت جهاد دانشگاهی به رد شدن حضور جهاد دانشگاهی در عملیات حفاری خبر می دهد که وزارت نفت در قرارداد های موسوم به IPC قصد دارد به مدت تقریبا سه دهه، تمامی موارد مربوط به اکتشاف، بهره برداری و... نفتی را به شرکت‌های خارجی واگذار کند. هر چند وزارت نفت اعلام کرد اولویت با شرکت‌های داخلی می باشد اما سخنان رئیس اصلاح‌طلب جهاد دانشگاهی نشان می دهد شرکت های خارجی حتی به این نهاد داخلی هم که واجد شرایط لازم بوده نیز ارجحیت داشته‌اند.