kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۸۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس:

FATF طنز تلخ تاریخی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اجرای قرارداد FATF توسط دولت گفت: اینکه کشورهای دارای تروریست دولتی بر تبادلات مالی ایران نظارت کنند طنز تلخ تاریخی است.



«هاجر چنارانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در نیشابور اظهار داشت: پذیرش FATF به مصلحت نظام نیست و برخی کارشناسان دلسوز این موضوع را مخاطره برانگیز‌تر و دائمی‌تر از برجام ارزیابی می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: در این اصل که ایران باید به سمت مبارزه با پولشویی برود شکی وجود ندارد و باید در این راه از تجربه کشورهای دیگر استفاده کرد ولی تعریف ایران انقلابی از پولشویی و مبارزه با آن با تعریف نظام سلطه تفاوت دارد.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در این کنوانسیون ما متعهد شده‌ایم هر شخص حقیقی یا حقوقی  را که در فهرست تحریمی سازمان‌ملل متحد وجود دارد، درون کشور تحریم کنیم و این رخداد در حال حاضر در برخی بانک‌ها ایجاد شده است که کار اشخاص حقیقی و حقوقی را انجام نمی‌دهند و مشکلاتی ایجاد کرده‌اند.
چنارانی تصریح کرد: در حال حاضر 200 شخص، شرکت و مؤسسه درفهرست تحریم‌ها قرار دارد و مسئولان ما با امضای این سند محرمانه متعهد شده‌اند تحریم‌ها را علیه آنها درون کشور نیز اجرایی کنند، به‌ نحوی‌ که دچار تحریم داخلی شده‌ایم و این جای تأسف دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: صداوسیما، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، قرارگاه خاتم، وزارت اطلاعات، صنایع دفاع، دانشگاه مالک اشتر، گروه صنایع صنام، صنایع شهید صیاد شیرازی، صنایع شهید باقری، باتری‌سازی نیرو، صنایع پارچین، هواپیمایی مرکز تحقیقات و فناوری دفاعی و هواپیمایی ماهان برخی از شرکت‌هایی هستند که امکان تبادلات بانکی درون کشور را از دست‌ داده‌اند.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 35 کشور عضو این کنوانسیون هستند و جالب است بدانید که عربستان و رژیم صهیونیستی اعضای ناظر این کنوانسیون هستند، این دو رژیم حتی هنوز فرآیند عضویت را کامل طی نکرده‌اند و با این تعهد قرار است بر روی ایران نظارت کنند که جای سؤال دارد.
چنارانی تأکید کرد: باید امضای این کنوانسیون توسط دولت در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود و مجموعه نظام درباره آن تصمیم‌گیری کنند و هر چه تصمیم شد همه مسئولان باید آن را قبول کنند.
وی در پایان تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی تحت هیچ شرایطی با کنوانسیون‌هایی که امنیت داخلی و خط مقاومت را تضعیف کند نه‌تنها موافقت نخواهد کرد بلکه به‌صورت جدی برخورد خواهد کرد.