kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
رئیس سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی:

کشاورزی دانش بنیان تنها راه تامین غذایی کشور است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنها راه تامین غذای جمعیت رو به رشد کشورمان در آینده، دانش بنیان کردن کشاورزی است.


به گزارش ایرنا، «اسکندر زند» افزود: سالانه جمعیت جهان حدود 78 میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند و ظرف 13 سال آینده یک میلیارد به جمعیت جهان افزوده می‌شود.
وی اظهار داشت: این افزایش جمعیت نیازمند تامین غذا است که بخش کشاورزی متولی تامین امنیت غذایی این جمعیت است لذا باید به خودکفایی در تولید بعضی از محصولات برسیم.
زند با بیان اینکه جغرافیای کشاورزی ایران تنگ‌تر شده است تصریح کرد: تا 50 سال آینده وضع کشاورزی خوبی نخواهیم داشت در حالیکه جمعیت رو به افزایش است.
وی با اشاره به موضوع تکنولوژی در کشاورزی، گفت: طرح کشاورزی خانوادگی در سال گذشته ارایه شد ولی متاسفانه آن را به رسمیت نشناخته‌ایم و تکنولوژی ما در این بخش بسیار پایین است.
رئیس سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی با تاکید بر اینکه تامین غذا فقط یک راه دارد و آنهم تکیه بر کشاورزی دانش بنیان است، اظهار داشت: باید از بخش سخت افزار کشاورزی دست بکشیم و نرم افزار کردن کشاورزی را جدی بگیریم و به جای اینکه از بازو و دست بیشتر استفاده کنیم از فکر استفاده کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از نظر دانش در ایران وضع خوبی داریم ولی از لحاظ نوآوری رتبه خوبی نداریم که رتبه 120 نوآوری در سال 2014 در بین 143 کشور داشته ایم، نظام نوآوری در کشور ما خوب شکل نگرفته است. وی با اشاره به اینکه تا کنون 158 دستاورد فنی و تحقیقاتی در حوزه کشاورزی به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان واگذار شده است، افزود: در افق 1404، خودکفایی 100 درصدی در زمینه تولید گندم و جو و 70 درصدی در زمینه روغن خوراکی و چغندر قند پیش بینی شده است.