kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷

سقوط آخرین پایگاه‌های داعش در سرت همزمان با پیشروی ارتش لیبی

همزمان با ادامه پیشروی‌های ارتش لیبی در آخرین پایگاه‌های گروه تروریستی داعش در شهر سرت، منابع امنیتی از خنثی‌سازی طرح القاعده برای حمله به یک فرودگاه نظامی خبر دادند.

سرویس خارجی-

نیروهای ارتش لیبی  خرداد ماه گذشته بود که اعلام کردند شهر بندری «سرت» را که مرکز خلافت خود خوانده داعش بود از عناصر گروه تروریستی «داعش» پاکسازی کردند، اما تروریست‌ها هنوز در این شهر کاملا پاکسازی نشده‌اند و تلاش‌ها در این مورد همچنان ادامه دارد. در همین راستا، نیروهای ارتش لیبی روز شنبه موفق شدند در درگیری‌های جدید که پس از چند روز آرامش نسبی در شهر سرت آغاز شده به پیشروی‌های گسترده‌ای در آخرین مقرهای گروه تروریستی داعش دست یابند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، عملیات «البنیان المرصوص» وابسته به دولت توافق ملی لیبی از اردیبهشت ماه برای بازپس گیری شهر سرت از داعش آغاز شده است. نیروهای «البنیان المرصوص» که بخش اعظم آن را نظامیانی از شهر «مصراته» در شمال غرب لیبی تشکیل می‌دهند اعلام کردند در حال حاضر در آخرین مراحل بازپس گیری شهر سرت از داعش هستند.
عملیات روز شنبه در پی اولین سفر «فایز السراج»، نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی به سرت رخ داد که روز چهارشنبه برای اولین بار از زمان آغاز عملیات نظامی علیه داعش به این شهر سفر کرده بود. «فایز السراج» و دیگر اعضای کابینه لیبی در این سفر بر نابودی داعش در هر جای لیبی و نیز فراهم‌سازی کمک نظامی و پزشکی به نیروهایی که با داعش می‌جنگند، تاکید کردند. از زمان آغاز عملیات مذکور بیش از ۴۰۰ نیروی نظامی طرفدار دولت السراج کشته و حدود ۲۵۰۰ تن دیگر زخمی‌ شده‌اند اما هنوز آمار دقیقی از کشته‌های داعش در دست نیست. داعش شهر سرت را مرکز امارت خود در لیبی اعلام کرده است. این شهر از تابستان گذشته به اشغال داعش درآمده است.  به گفته کارشناسان، در صورتی که نیروهای دولتی بتوانند سرت را آزاد کنند، ضربه موثری به داعش در لیبی وارد خواهد شد. در پی سرنگونی رژیم «معمر قذافی» در سال 2011، لیبی تاکنون شاهد درگیری‌های خونین داخلی بوده است.
همزمان ارتش لیبی از خنثی‌سازی یک طرح تروریستی القاعده در شهر ساحلی درنه خبر داد و اعلام کرد که تروریست‌های القاعده قصد داشتند پایگاه و فرودگاه نظامی «الابرق» در شهر البیضاء را هدف بگیرند. سخنگوی ارتش لیبی تاکید کرد که پنج فرد مسلح وابسته به القاعده در خانه‌ای واقع در شرق «البیضاء» برای انجام این حمله آماده می‌شدند و پیش از آنکه موفق به اجرای آن شوند این حمله توسط ارتش خنثی شد و چهار تن از این عوامل کشته و یک تن نیز زخمی شدند.