kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۵۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳

دومین شهر شمال سوریه به اشغال ارتش ترکیه درآمد

نیروهای ارتش ترکیه با بهره‌گیری از 20 تانک و پنج نفربر زرهی، شهرک «الراعی» در شمال سوریه را اشغال کردند.

 

به گزارش فارس، ارتش ترکیه در ادامه عملیات «سپر فرات»، دیروز شهرک «الراعی» را در شمال سوریه اشغال کرد.
در این عملیات 20 تانک، پنج نفربر زرهی، تعدادی کامیون نظامی و دیگر خودروهای زرهی به‌کار گرفته شد.
همزمان با اشغال شهرک «الراعی»، توپخانه ارتش ترکیه برخی مناطق تحت سیطره داعش را در منطقه گلوله‌باران کردند.
اخیرا «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده بود، برخلاف ادعای مقامات آمریکایی، شبه نظامیان کرد به بخش شرقی رودخانه فرات عقب‌نشینی نکرده‌اند.
پیش از این ارتش ترکیه شهر «جرابلس» را در شمال سوریه اشغال کرده و سپس، این شهر را در اختیار تروریست‌های «ارتش آزاد» قرار داده بود. شهرک «الراعی» هم پیش از این در اشغال ارتش آزاد بوده است و علت ورود ارتش ترکیه به این شهرک، جلوگیری از تحت کنترل درآوردن آن توسط شبه نظامیان کرد بوده است.
مدتی است که میان واشنگتن و آنکارا در مورد وضعیت شبه‌نظامیان کرد در مناطق شمالی سوریه، اختلاف ایجاد شده است. به استثنای این مورد، ترکیه و آمریکا در قبال بحران سوریه وحدت نظر دارند. حمایت از تروریست‌های به اصطلاح میانه‌رو، تحت فشار قرار دادن دولت دمشق و مردم سوریه و همچنین، برکناری «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور، از جمله خواسته‌های مشترک آنکارا و واشنگتن در قبال سوریه است.
آخرین مورد از همکاری آمریکا و ترکیه در سوریه، ماجرای نجات یک جاسوس زن آمریکایی توسط ارتش ترکیه است؛ به نوشته روزنامه «حریت» چاپ ترکیه، ارتش این کشور برای نجات این جاسوس که در سوریه زخمی شده بود، از هلی‌کوپتر استفاده کرده است. نام این زن و محل دقیق عملیات، ذکر نشده است.
احتمال دیدار اردوغان
 با بشار اسد
روزنامه لبنانی «السفیر» اعلام کرد، «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه تحت نظارت «ولادیمیر پوتین» احتمالا با اردوغان دیدار خواهد کرد.
این روزنامه تاریخ تقریبی این دیدار را 18 سپتامبر (27 شهریور) اعلام کرد. طبق این گزارش، مقدمات سفر رئیس‌جمهور ترکیه به روسیه فراهم شده است.
برخی از منابع دیپلماتیک روسیه و غرب اعلام کردند که «علی مملوک» رئیس شورای امنیت ملی سوریه در جریان سفر سه‌شنبه (پس فردا) به مسکو و رایزنی با مسئولان روسی و ترک زمان نهایی این دیدار را تعیین خواهد کرد. برخی از اطلاعات نیز از این مسئله حکایت دارد که دستور کار این دیدار در جریان سفر «هاکان فیدان» رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه به دمشق در 10 و 15 ماه سپتامبر جاری کامل خواهد شد.
سایر رویدادها
* دولت ترکیه احداث دیوار در مرزهای این کشور با سوریه را از سر گرفت. احداث این دیوار از 25 آذر آغاز شده بود. کردهای سوریه علیه ساخت این دیوار تظاهرات کردند.
* برخی منابع اعلام کردند، آمریکا و روسیه به زودی بر سر اعلام آتش‌بس 48 ساعته در دمشق، به توافق می‌رسند.
* منابع خبری از پرواز یک هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز پایگاه «حمیم» در سوریه خبر دادند. در این پایگاه نیروهای روسی مستقر هستند.