kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
اقتدا به پدرخوانده!

شباهت‌های عجیب شکنجه‌های داعش و سیا به روایت فارین افرز

یک نشریه آمریکایی به بررسی شباهت‌های زیاد موجود در نحوه برخورد سازمان «سیا» و «داعش» با قربانیان‌شان پرداخته و نتیجه گرفته، تکفیری‌های داعش شکنجه را هم از سیا آموخته‌اند.


نشریه «فارین افرز» نوشته، «داعش مثل سازمان سیا، زندانیان را مجبور می‌کند روپوش نارنجی بپوشند و در شکنجه زندانیان نیز مثل سیا از روش غرق مصنوعی استفاده می‌کند.»
به گزارش نسیم آنلاین، فارین افرز در ادامه آورده: «تروریست‌ها شکنجه کردن قربانیان خود را تحت پوشش انتقام گرفتن از آمریکا مشروعیت می‌بخشند. این در حالی است که اقدام هیچ کدام از آنها (آمریکا و تروریست‌ها) بر اساس استانداردهای انسانی، قابل قبول نیست.»فارین افرز با اشاره به اینکه «مردم عراق نسبت به آمریکا و تروریست‌ها، نگاه مشابهی دارند»، نتیجه گرفته: «پس از انتشار تصاویر مربوط به شکنجه زندانیان توسط آمریکا (از جمله در زندان ابوغریب)، مردم عراق به آمریکا اعتماد ندارند و درخواست واشنگتن برای کمک در مقابل تروریست‌ها را رد می‌کنند.»
ژنرال «استنلی مک کریستال» فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در منطقه نیز در این رابطه گفته: «با انتشار خبر و تصاویر مربوط به شکنجه در ابوغریب، مردم عراق احساس می‌کنند که آمریکایی‌ها دقیقا همان کارهایی را انجام می‌دهند که قبلا «صدام» انجام می‌داد.
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «در سال 2005، نمایندگان استرالیا، بریتانیا، کانادا و نیوزیلند طی کنفرانسی که در سنگاپور برگزار شده بود، اعلام کردند که اگر آمریکا به شکنجه علیه زندانیان ادامه دهد، همکاری‌های خود را در زمینه‌های نظامی، اطلاعاتی و... با ایالات متحده کاهش می‌دهند.»به گفته کارشناسان، علت وجود شباهت‌های عجیب میان رفتار داعش و سازمان سیا، به آموزش‌هایی برمی‌گردد که ماموران سیا به سران اولیه داعش ارائه داده‌اند.داعش در سال 2006 با حمایت و مدیریت آمریکا ایجاد شده است.
مقامات آمریکایی بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند و هم‌اکنون نیز «دونالد ترامپ» کاندیدای حزب جمهوریخواه برای از میدان به در کردن «هیلاری کلینتون» و ضربه زدن به او، مکررا به نقش کلینتون و «باراک اوباما» (رئیس‌جمهور) در شکل‌گیری «داعش» اشاره می‌کند. به هر حال، افشا شدن نقش آمریکا در شکل‌گیری داعش و خبرهایی که در مورد شکنجه زندانیان توسط عوامل آمریکایی منتشر می‌شود، به جایگاه آمریکا در جهان ضربه زده است.
فارین افرز در این مورد می‌افزاید: (در حال حاضر) کشورهایی که با سازمان سیا همکاری می‌کنند، در واقع مجبور به پرداخت نوعی هزینه معنوی در این زمینه هستند؛ علاوه بر اینکه، انتشار خبر شکنجه زندانیان توسط ایالات متحده آمریکا بر روابط متحدان این کشور با واشنگتن تاثیر گذاشته است، قضات کانادا و انگلستان نیز دولت‌های خود را تحت فشار قرار می‌دهند تا به انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به بازجویی از شهروندان این کشورها در بازداشتگاه‌های آمریکا اقدام کنند.
در سال 2010، دولت انگلیس مجبور به پرداخت یک رشوه عظیم و البته سری، به قربانیان شکنجه شد تا ریسک درز اخبار مربوط به همکاری لندن با واشنگتن در زمینه شکنجه را کاهش دهد.