kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۳۸۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
نماینده مجلس:

رسیدگی به قراردادهای نفتی باید علنی انجام شود

نماینده مردم قم در مجلس به وجود 150 اشکال مهم در شکل جدید قراردادهای نفتی اشاره کرد و گفت: رسیدگی به قراردادها باید در مجلس به صورت علنی انجام شود تا افکار عمومی به طور کامل در جریان قرار بگیرند.



به گزارش خبرگزاری قارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در دومین همایش مجمع عمومی رزمندگان قم با اشاره به اهمیت سوخت هسته‌ای ابراز کرد: کشور ما عضو پیمان کیوتو مبنی بر محدود کردن سوخت‌های فسیلی است و چنانچه دنیا به سوخت‌های نو دست یابد، اجازه نمی‌دهد ما از سوخت های فسیلی استفاده کنیم.
وی افزود: آمریکایی‌ها 25 درصد گازهای گلخانه‌های جهان را تولید می‌کنند اما با این حال اجازه نمی‌دهند دیگران از سوخت‌های فسیلی استفاده کنند بنابراین باید خودمان را از وابستگی به این نوع سوخت نجات دهیم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخلاف بعضی‌ها که می‌گفتند انرژی نفت و گاز ارزان و هسته‌ای گران است، امروز می‌بینیم که استخراج و استحصال نفت و گاز هزینه‌بر و انرژی هسته‌ای به مراتب ارزان‌تر است.
وی با بیان اینکه ذخایر نفت ما در خوشبینانه‌ترین حالت زیر 40 سال به پایان می‌رسد افزود: این در حالی است که رآکتور بوشهر که از نوع قدیمی است 40 تا 60 سال و رآکتورهای نسل جدید هم بین 80 تا 120 سال عمر مفید دارند.
ذوالنوری با اشاره به رویکرد جدید دنیا مبنی بر استفاده از انرژی‌های خورشیدی، باد، آبی، زمین گرمایی و هسته‌ای به جای سوخت فسیلی ادامه‌ داد: حتی اگر انرژی‌های فسیلی نامحدود و مادام‌العمر هم بود، امروز دستیابی به انرژی‌های هسته‌ای سکوی پرشی برای تکنولوژی‌های جدید در عرصه پزشکی و شناسایی و تشخیص بیماری‌ها و بسیاری موارد دیگر است بنابر این موضوع هسته‌ای تنها بحث انرژی‌های نو نیست بلکه دسترسی به تکنولوژی‌های جدید مبتنی بر آنهاست.
وی با اشاره به شیطنت انگلیسی‌ها در سرزنش مردم نسبت به ملی کردن صنعت نفت، افزود: در بحث هسته‌ای هم مدام القاء می‌کردند که برای شما مفید نیست و می‌خواستند ما را از آن منع کنند.