kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۲۷۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
دبیر پارلمان سوریه:

هماهنگی نظامی ایران و روسیه سیلی محکمی به حامیان تروریسم است



دبیر پارلمان سوریه، بکارگیری پایگاه هوایی ایران برای بمباران داعش توسط بمب افکن‌های روسی را نشانه سطح بالای هماهنگی و همکاری نظامی بین ایران و روسیه برای ریشه‌کن کردن تروریسم و سیلی محکمی به صورت همه گردانندگان آن توصیف کرد.
در ادامه تحلیل‌ها درباره حضور جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی همدان، «خالد العبود» دبیر پارلمان سوریه، بکارگیری پایگاه هوایی ایران برای بمباران داعش توسط بمب افکن‌های روسی را نشانه سطح بالای هماهنگی و همکاری نظامی بین ایران و روسیه برای ریشه کن کردن تروریسم و سیلی محکمی به صورت همه گردانندگان آن توصیف کرد.
وی افزود: واقعیت درگیری‌های خونینی که بیش از پنج سال اخیر در سوریه جریان دارد، نقشه‌ای طراحی شده توسط آمریکا برای منطقه است تا با کم‌ترین هزینه ممکن منافع و هژمونی خود را بر منطقه حفظ کند.
نماینده سوری گفت: پایداری و فداکاری ملت سوریه در کنار هنرمندی رئیس‌جمهور سوریه برای اداره نبرد در این کشور با همکاری دوستان ایرانی و روسی خود توانست معادلات رایج را برهم زند.
العبود با تاکید بر اینکه به زودی شاهد ثمرات همکاری جدی بین تهران و مسکو در سوریه خواهیم بود، گفت: مبارزه با تروریسم گسترش یافته در منطقه و جهان هماهنگی و همبستگی واقعی قدرت‌های فعال را می‌طلبد.
 آمریکا باید نگران باشد
«چارلز کراتهامر»، تحلیلگر ارشد آمریکایی در یادداشتی با عنوان «بهای بی‌قدرتی» نوشت: بمب‌افکن‌های روسیه با پرواز از پایگاه‌های هوایی ایران به مواضع شورشیان در سوریه حمله کردند. وزارت خارجه آمریکا وانمود کرده که شگفت‌زده نشده است اما باید شگفت‌زده و نگران باشد.
 تقلای بی‌ثمر آل سعود
مجله «پراسپکت» در یادداشتی به قلم «کریستوفر دی‌بلیگ» ادعای سعودی‌ها مبنی بر تلاش ایران برای گسترش فرقه‌گرایی در منطقه را غیرمنطقی و ارتباط نزدیک تهران با علوی‌ها در سوریه و اهل‌تسنن در ترکیه و عمان را دلیلی برای آن دانست.
در ادامه یادداشت آمده است: ایران و سوریه معتقدند داعش طرحی آمریکایی با حمایت سعودی‌ها برای سلطه‌گری وهابیون علیه تشیع بوده تا در نهایت هدف «حمایت همه‌جانبه از اسرائیل» محقق گردد.
پراسپکت در ادامه به روابط نزدیک ایران با چین بعنوان شریک تجاری شماره یک تهران و روابط دیپلماتیک تاریخی و درازمدت با روسیه(که اکنون به روابط نظامی مشترک در محور حمایت از بشار اسد در سوریه نیز تعمیم داده شده) اشاره کرد.
 تاسف کاخ سفید
یک روزنامه آلمانی در تحلیلی روز جمعه به بررسی دلایل ناخرسندی آمریکا از استقرار جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی همدان در غرب ایران پرداخت.
پایگاه اینترنتی روزنامه «اشتوتگارت تسیتونگ» یادآوری کرده آمریکا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 (1979 میلادی) مجاز به استفاده از پایگاه هوایی نوژه همدان بوده است.
«اشتوتگارت تسیتونگ» نوشت: واشنگتن استقرار (این بمب‌افکن‌ها) را «مایه تأسف» خوانده است، شاید به این دلیل که آمریکا قبل از انقلاب اسلامی سال 1979 حق استفاده از این پایگاه را داشت.
 پیشنهاد تشکیل ائتلاف نظامی غیرناتو برای مبارزه با تروریسم
رئیس کمیته امور دفاعی پارلمان روسیه گفت که زمان تشکیل یک ائتلاف نظامی غیرناتو برای مبارزه با تروریسم با حضور روسیه، چین، هند و ایران فرارسیده است.
به گزارش خبرگزاری «یونایتدپرس اینترنشنال»، «ولادیمیر کومدوف» که در جمع خبرنگاران در مسکو صحبت می‌کرد گفت که ائتلافی با حضور این چهار کشور می‌توانند ظرف یک سال به گروه تروریستی داعش غلبه کنند.
 مشارکت ایران و روسیه، یک اولویت راهبردی
به گزارش فارس، خبرگزاری «یونایتدپرس ‌اینترنشنال» گزارش کرد که حضور جنگنده‌های روسیه در ایران به واشنگتن نشان داد که مشارکت ایران و روسیه برای روسیه یک اولویت راهبردی دارد و اینکه روابط مسکو با آمریکا چندان هم برای این کشور در اولویت نیست.
«بینالی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که برای حل بحران سوریه، با ایران، روسیه و دیگر کشورها همکاری خواهند کرد.
ایلدریم در گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی تاکید کرد که طی 6 ماه آینده نقش فعال‌تری در سوریه خواهند داشت.
وی با بیان اینکه ترکیه نمی‌خواهد کشور سوریه به دست فرقه‌های مختلف تقسیم شود، تصریح کرد از نظر آنها «بشار اسد» رئیس جمهور می‌تواند در دوره انتقالی بر سر قدرت بماند اما در آینده این کشور جایی نخواهد داشت.