kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۱۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
وزیرکشور:

برخی استان‌ها از توسعه‌نیافتگی به شدت رنج می‌برند

وزیر کشور گفت: در سطح کشور با عدم تعادل و توازن در توزیع اعتبارات و منابع رو‌به‌رو هستیم به طوری که برخی از استان‌ها از عدم توسعه‌یافتگی به شدت رنج می‌برند.



عبدالرضا رحمانی فضلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کردستان و اردبیل به دلیل نظام غلط برنامه‌ریزی از توسعه متوازن دور مانده و بعد از انقلاب نیز به رغم تغییر در نظام برنامه‌ریزی این استان‌ها همچنان از ریل توسعه متوازن عقب مانده‌اند.
وی ادامه داد: تراکم ثروت و سرمایه در برخی از استان‌های توسعه‌یافته به حدی بوده که این استان‌ها را در مسیر افزایش منابع و امکانات قرار داده است.
وی با بیان اینکه از طریق اقتصاد مقاومتی باید این خلاها ترمیم و زمینه رعایت عدالت در توزیع منابع و امکانات فراهم آید.
وی اظهار کرد: توسعه روستاها یک ضرورت است و بر این باوریم که توسعه روستاها باید به شکل پایدار و با احترام به همه افراد ساکن در مناطق روستایی انجام شود تا بخش عظیمی از منابعی که در راستای تولید وجود دارد معطل نمانده و از آنها بهره‌برداری شود.
وی  افزود: ما اگر به روستاها توجه نکنیم قطعا با تشدید معضل مهاجرت روبه‌رو می‌شویم به طوری که این موضوع آسیب‌های اجتماعی را در شهرها تشدید کرده و باید سرمایه‌گذاری‌های کلانی را انجام دهیم تا نسبت به رفع این آسیب‌ها اقدام جدی و اساسی به نتیجه برسد.
رحمانی‌فضلی از تهران به عنوان بزرگترین محل تجمع ثروت در کشور یاد کرد و افزود:  تهران محل وقوع جرایم و بزه‌های متعدد در کشور است در حالی که با تامین اشتغال و امنیت پایدار در مناطق روستایی می‌توان جلوی این آلودگی‌ها را گرفت.
وی به معیوب بودن نظام برنامه‌ریزی در توسعه روستاها اشاره کرد و یادآور شد: ضروری است بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در توسعه بنگاه‌های اقتصادی مربوط به مناطق روستایی و عشایری باشد. وی افزود: ما در مدیریت روستاها با سرگردانی محدودیت‌ دهیاران، رئیسان شوراها و ریش‌سفیدان روبه‌رو هستیم و فعالیت در روستاها باید از شکل سنتی به مدرن تغییر یافته و قوانین و مقررات تغییر یافته و روستاها در قالب اقتصاد مقاومتی روی پای خود بایستند و زمینه اشتغال افراد بیکار در روستاها فراهم شود.