kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
افزایش تنش‌ها بین مسکو و کیف

روسیه سامانه اس-400 خود را در شبه‌جزیره کریمه مستقر کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده در واکنش به اقدامات تحریک آمیز اوکراین سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را در شبه جزیره کریمه مستقر کرده است.

سرویس خارجی-

تنش در روابط اوکراین و روسیه بار دیگر بالا گرفته است. مسکو دلیل افزایش تنش‌ها را مرگ دو نظامی روسی در مرز کریمه  و تلاش دولت اوکراین برای خرابکاری در این شبه جزیره عنوان کرده است. مسکو گفته اخیرا چند خرابکار اوکراینی را در همین ارتباط و در مرز کریمه بازداشت کرده است.
همزمان با افزایش این تنش‌ها وزارت دفاع روسیه از استقرار سامانه دفاع موشکی اس -400 در این شبه جزیره خبر داد. وزارت دفاع روسیه در حالی از استقرار سامانه دفاع موشکی اس-400 در شبه جزیره کریمه خبر داده که 2 روز قبل ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قول داده بود  تا تدابیر تلافی جویانه‌ای را اتخاذ نماید.
دیمتری مدودف نخست وزیر روسیه نیز  روز جمعه تهدید کرد که اگر بحران مربوط به حوادث اخیر در شبه جزیره کریمه تشدید شود ممکن است مسکو مجبور شود تا روابط دیپلماتیک با کیف را قطع کند.
در مقابل دولت نارنجی اوکراین نیز روز جمعه روسیه را متهم کرد با استقرار این سامانه موشکی در کریمه  قصد تشدید ناآرامی و هرج و مرج در این منطقه را دارد. اوکراین همچنین روسیه را به افزایش تعداد نیروهای نظامی، تسلیحات و مهمات در شرق اوکراین متهم کرده است.
در چنین فضایی بود که مسکو اعلام کرده اوکراین در حال بازی کردن با آتش است! جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا اما در گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه با پترو پروشنکو رئیس جمهور نارنجی اوکراین از وی خواست تا تلاش خود را برای جلوگیری از تشدید تنش با مسکو، انجام دهد.کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بایدن به این مسئله اشاره کرده است که آمریکا از طرف روسیه نیز خواسته تا همین اقدام را انجام دهد.»
تنش‌ها بین روسیه و اوکراین پس از کودتای غربی‌ها در اوکراین و روی کار آمدن نارنجی‌ها در این کشور و در ادامه الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه (در سال 2014) آغاز شده و همچنان ادامه دارد.