kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
با اشاره به کودتای نافرجام

لس‌آنجلس تایمز: مردم ترکیه از آمریکا عصبانی‌اند، واشنگتن‌ اینجرلیک را تخلیه کند

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به کودتای نافرجام ترکیه و افزایش تنفر مردم ترکیه نسبت به آمریکا، از واشنگتن خواست، تا دیر نشده، پایگاه «اینجرلیک» را تخلیه و بمب‌های اتمی را به جای امنی در خارج از ترکیه منتقل کند. مردم ترکیه معتقدند کودتا کار آمریکایی‌ها بوده است.


روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» طی تحلیلی، شرایط کنونی ترکیه را با شرایط سال‌های نخست انقلاب اسلامی ایران (1357) مقایسه کرده و نوشته، در سال 1980 (1358) وقتی آمریکا به شاه ایران اجازه ورود داد، دانشجویان خشمگین، اعضای سفارت آمریکا را در تهران به گروگان گرفتند. آمریکا باید از تاریخ درس بگیرد.
به گزارش فارس، لس‌آنجلس تایمز در ادامه به وجود تسلیحات اتمی آمریکا در پایگاه هوایی «اینجرلیک» در خاک ترکیه اشاره کرد و افزود: «یکی از بسیار نظامیانی که در ارتباط با کودتا دستگیر شد، فرمانده پایگاه اینجرلیک بود.»
نویسنده این مقاله تحلیلی می‌افزاید، «کسانی که این روزها در ترکیه به خیابان‌ها می‌آیند و شعارهای ضد آمریکایی سر می‌دهند، ممکن است به سمت پایگاه اینجرلیک بروند و آنجا را تصرف کنند.»
علاوه بر مردم ترکیه، مقامات آنکارا و خصوصا شخص «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز این روزها شدیدا مواضع ضد غربی و ضد آمریکایی می‌گیرند؛ اردوغان اخیرا گفته آمریکا میان ترکیه و «گولن» باید یکی را انتخاب کند. «فتح‌الله گولن» روحانی ترک که هم‌اکنون در «پنسیلوانیا» به سر می‌برد، از طرف آنکارا متهم به اجرای کودتای نافرجام 25 تیر شده است.
یک تحلیلگر سابق «سیا» موسوم به «جان کریاکو» نیز با اشاره به شکاف فعلی ایجاد شده میان ترکیه و آمریکا، تاکید کرده‌که اردوغان برای جلوگیری از انزوای ترکیه توسط آمریکا و متحدانش، به روابط مجدد سیاسی و اقتصادی با روسیه نیاز دارد.
فعالیت نظامی خارج از ناتو
«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اما گفته، هرچند کشورهای ناتو متحدان اصلی ترکیه هستند، ولی پس از حوادث کودتای 15 ژوئیه (25 تیر)، این احتمال وجود دارد که ترکیه همکاری‌ها و توافقات نظامی خود را خارج از چارچوب ناتو با کشورهای دیگر گسترش دهد.
به هر حال، اکنون در بیشتر تحلیل‌ها و گفت‌وگوهای رسانه‌ای، نقش آمریکا در کودتای نافرجام ترکیه مسلم گرفته می‌شود و موضع‌گیری پی‌درپی مقامات کاخ سفید علیه کودتاگران نیز نگاه‌ها را عوض نکرده است.