kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
یک اقتصاددان:

طرح خرید و فروش ارز در بانک‌ها بدون رفع تحریم شکست می‌خورد

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه تحریم، سیاست‌های ارزی را با شکست مواجه می‌کند گفت: برای رقابتی‌تر کردن بانک‌ها باید تحریم‌ها به صورت عملی برداشته شوند نه روی کاغذ.


محمدرضا آرمان‌مهر در پاسخ به این سوال که چرا در تجربه قبلی سپردن فروش ارز به بانک‌ها التهابات ارزی تشدید شد و بانک مرکزی مابه‌التفاوت قیمت ارز را شبانه از بانک‌ها پس گرفت، گفت: در این رابطه الزاماتی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها رفع تحریم است، چنانکه برای رقابتی‌تر کردن بانک‌ها باید تحریم‌ها به صورت عملی برداشته شوند نه روی کاغذ.
این کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: زمانی که در شرایط جنگ و یا تحریم هستیم نمی‌توان کار را به بازار رقابت سپرد، این کار اشتباهی است که جریان را آزاد بگذارند، چرا که تنها به نفع دلالان و واسطه گران خواهد بود اما در شرایطی که تحریم‌ها رفع شده باشد این اقدام مناسب است.
آرمان‌مهر در پاسخ به این پرسش که سابقه این کار در سال 71 باعث تورم افسارگسیخته شد و در سال 91 نیز التهابات ارزی را در پی داشت، آیا باید نگران باشیم که مجددا این اتفاقات تکرار شود یا خیر، گفت: این امر به مدیریت بازار برمی‌گردد. در شرایطی که ارزهای مختلف را بتوانیم وارد بازار کنیم رقابتی‌تر کردن بازار به نفع اقتصاد است و در واقع قبل از آنکه افزایش قیمت‌های تصنعی اتفاق بیافتد افزایش قیمت واقعی را خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: اما اگر ما دچار تحریم شویم سیاست‌های مربوط به ارز با شکست مواجه خواهد شد یعنی باید ارز را در دست بانک مرکزی قرار دهیم و محدودیت‌های سختی را بر آن اعمال کنیم.
این اقتصاددان با بیان اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز با روابط بانکی بین‌المللی رابطه مستقیم دارد، اظهار داشت: روابط بانکی بین‌المللی همچون پذیرفتن درخواست ایران برای پیوستن به تجارت آزاد جهانی از سوی اروپا اقداماتی است که هر چه بهتر انجام شود روند یکسان‌سازی نرخ ارز در دست بانک‌ها بهتر انجام خواهد شد.
آرمان مهر به بانک‌هایی اشاره کرد که در سال 91 در بحبوحه افزایش قیمت دلار از فروش قیمت دلار خودداری کردند و بیان کرد: اگر نظارت بانک مرکزی مانند گذشته باشد موفق نخواهد بود یعنی بانک مرکزی باید این بانک‌ها را جریمه کرده و یا امتیاز خرید و فروش ارز را از آنها سلب کند.
وی در خصوص تاثیرگذاری مسائل سیاسی بر یکسان‌سازی نرخ ارز، اظهار کرد: دونالد ترامپ نامزد انتخابات آمریکا تهدید کرده است که تحریم‌ها را تا حد ممکن باز می‌گرداند و اگر در انتخابات آمریکا رای بیاورد ما مجددا به حالتی برمی‌گردیم که ارز را قرنطینه کنیم و آن را تنها در دست بانک مرکزی قرار دهیم.
این استاد دانشگاه افزود: به نظر می‌رسد که در رابطه با اروپا مشکل چندانی وجود ندارد و مواردی همچون قراردادهای خودروسازی و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا سیاست‌هایی است که به نفع ما خواهد بود.