kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۰۹۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲

آنکارا: ساختار ارتش را تغییر دادیم ؛ پاکسازی‌ها ادامه می‌یابد

مقامات ترکیه می‌گویند ساختار ارتش را کاملا دگرگون کرده‌اند و پاکسازی‌ها در نهادهای این کشور نیز با قدرت ادامه خواهد داشت.





«فکری ایشیک» وزیر دفاع ترکیه طی اظهاراتی تاکید کرد، تغییرات جدید در ساختار ارتش ترکیه موجب خواهد شد از این پس در تاریخ ترکیه شاهد این نباشیم که عده‌ای سلاح به دست به فکر اخلالگری در ترکیه باشند.
به گزارش صدا و سیما وی افزود، « در حال حاضر 288 نظامی از جمله 8 ژنرال از زمان کودتای نافرجام همچنان فراری هستند و البته شمار این افراد هر روز کمتر می‌شود زیرا برخی‌ها بازداشت می‌شوند و برخی نیز خود را تسلیم می‌کنند.» «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره، گفت «ما به پاکسازی‌ها همچنان ادامه می‌دهیم و حکومت را از نو می‌سازیم.»
وی افزود: «ما پلیس و نیروهای امنیتی را پاکسازی می‌کنیم و این پاکسازی‌ها را نه برای انتقام بلکه برای اجرای عدالت انجام می‌دهیم... ما به افراد خائن و تروریست رحم نخواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که حتی یک نفر از آنها در نهادهای حکومتی باقی بمانند.»
رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد، «من از آینده ترسی ندارم و تدابیر لازم را انجام داده‌ام تا افسران آینده پیرو کودتاچیان نشوند، ما دانشکده‌های نظامی را بسته‌ایم و ارتشی از نو خواهیم ساخت که حامی مردم باشد نه اینکه آنها را به قتل برساند.»
اردوغان درباره واکنش غربی‌ها به ویژه آمریکا نسبت به کودتا نیز گفت، «آمریکایی‌ها ما را مورد انتقاد قرار داده‌اند که چرا افرادی را بازداشت کرده‌ایم آنها حق ندارند بدون آنکه بدانند چه اتفاقی  در ترکیه رخ داده از ما انتقاد کنند. آنها صادق و محترم نیستند.»وی افزود، «سازمان عفو بین‌الملل از ما باز  درخواست می‌کند که چرا برخی از افراد را بازداشت کرده‌ایم من به آنها می‌گویم احترام خود را حفظ کنند و حد و مرز خود را بدانند. آنها می‌خواهند ترکیه مستعمره آنها باشد اما ملت اجازه نخواهد داد.
گفتنی است از زمان کودتای نافرجام ترکیه در ماه ژوئیه (تیرماه) ده‌ها هزار تن از پرسنل ارتش، نیروی پلیس، قوه قضائیه و بخش دولتی اخراج، بازداشت و یا حبس شده‌اند.
خبر دیگر اینکه سفیر آمریکا در ترکیه بار دیگر اتهامات مطرح شده درخصوص دخالت واشنگتن در کودتای ماه گذشته ترکیه را رد کرد. همچنین قرار است یک هیئت آمریکایی برای مذاکره درباره مسئله استرداد فتح الله گولن مخالف تبعیدی دولت آنکارا به ترکیه سفر کند.
فتح‌الله گولن از سوی رجب طیب اردوغان به رهبری کودتای نافرجام 15 ژوئیه (25 تیر) متهم شده و چندی قبل دولت ترکیه طی یک درخواست رسمی از آمریکا خواستار استرداد وی شده است. جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس نیز گفته پشت کودتای ترکیه آمریکا قرار دارد.