kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
به اتهام فساد اقتصادی

دستگاه قضایی عراق سلیم الجبوری را ممنوع‌الخروج کرد

رئیس پارلمان عراق و چند نماینده دیگر مجلس، با حکم دستگاه قضایی این کشور به اتهام فساد ممنوع‌الخروج شدند.



به گزارش خبرگزاری فارس، شورای دادگاه عالی عراق روز پنجشنبه «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان و تعدادی از مسئولان و نمایندگان این کشور را ممنوع‌الخروج کرد.
برپایه گزارش «سومریه نیوز» جبوری و 6 نفر دیگر از مسئولانی که نامشان روز دوشنبه در جلسه استیضاح «خالد عبیدی» وزیر دفاع عراق ذکر شده بود ممنوع‌السفر شدند.
دوشنبه هفته گذشته پارلمان عراق در هشتمین جلسه خود با حضور 182 نماینده، شاهد استیضاح وزیر دفاع این کشور در ارتباط با پرونده فساد در وزارت دفاع بود.
خالد عبیدی در نطق دفاع از خود، با بیان اینکه استیضاح او با هدف تسویه حساب شخصی و سیاسی صورت گرفته است، سلیم الجبوری و «مثنی السامرائی»  معاون وی و چند تن دیگر از نمایندگان را به فساد و پولشویی در مسئله قراردادهای خرید سلاح به خصوص خرید خودروهای زرهی و تانک متهم کرده بود.
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق نیز اعلام کرد: کسانی که نام آنها در پرونده فساد تسلیحاتی وارد شده، تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الخروج هستند.
خنثی شدن عملیات داعش
خطرناکترین عملیات بمب‌گذاری و انفجارهای تروریستی در بغداد  و شهرهای جنوبی عراق که با نظارت مستقیم «ابوبکر البغدادی» در حال طرح‌ریزی بود، با همکاری سازمان اطلاعات و نیروی هوایی عراق خنثی شد.
بر همین اساس، فرمانده عملیات مشترک نیروهای مسلح عراق روز پنجشنبه از کشف و بمباران اتاق عملیات تروریست‌های داعش در منطقه «الکرابه» در غرب پایتخت عراق خبر داد.
به نوشته پایگاه خبری الفرات نیوز، طبق بیانیه صادره از فرماندهی عملیات مشترک نیروهای مسلح عراق، پس از رهگیری  و اقدامات امنیتی دقیق، از سوی سازمان اطلاعات عراق و پی بردن به برنامه‌ریزی گسترده تروریست‌های داعش برای انجام سلسله انفجارهای گسترده در بغداد و شهرهای جنوبی عراق، نیروی هوایی ارتش با چهار عملیات بمباران دقیق به وسیله جنگنده‌های اف16، اتاق عملیات تروریست‌ها را منهدم کرد و در این عملیات 43 تروریست داعشی کشته شدند.
برپایه این بیانیه شخص ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش، مستقیما بر این عملیات تروریستی نظارت داشته و نام این عملیات نیز «جنگ بزرگ بغداد/فتح» انتخاب شده بود.
براساس این طرح قرار بود حجم گسترده‌ای از خودروهای بمب‌گذاری شده و افراد انتحاری به بغداد و شهرهای جنوبی منتقل و به عملیات تروریستی دست بزنند.
اسارت 3000 نفر در موصل
سازمان ملل اعلام کرد داعش 3000  غیرنظامی را هنگام تلاش برای فرار به کرکوک اسیر کرده است.
در همین رابطه، شبکه خبری «الحدث» از قول سازمان ملل اعلام کرد که داعش سه هزار غیرنظامی عراقی را که به خاطر در امان بودن از خطرات ناشی از حمله آتی نیروهای مسلح عراق برای آزادسازی موصل قصد فرار به کرکوک را داشتند به اسارت خود درآورده است تا مانع از خروج مردم و تسهیل آزادسازی موصل به دست نیروهای عراقی شود.
موصل بزرگترین پایگاه داعش در عراق است و تروریست‌ها برای استفاده از مردم به عنوان سپر انسانی مانع خروج آنان از این شهر می‌شوند و حتی کسانی را که قصد فرار از این شهر را داشته باشند هدف قرار می‌دهند.
در همین حال منابع ارتش عراق اعلام کردند جنگنده‌های این کشور به ساختمان دادگاه شرعی گروه تروریستی داعش و کارگاه ساخت بمب در شهر موصل حمله و آنها را منهدم کردند.
جنگنده‌های نیروی هوایی عراق سه‌شنبه هفته گذشته نیز توانستند بزرگراه «الحضر» در منطقه «القیاره» واقع در جنوب شهر موصل، را از جود تروریست‌ها پاکسازی کنند. نیروهای عراقی پس از آزادسازی تکریت، الرمادی و فلوجه، برای آزادسازی شهر موصل (پایگاه اصلی داعش در عراق) زمینه‌سازی می‌کنند.