kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴
روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

1+5 اهمال‌هایی در اجرای برجام دارد

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: 1+5 اهمال‌هایی در اجرای برجام دارد اما در عین حال برجام فضای بسیار خوبی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده است.



حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی طی سخنانی اظهارداشت: بنده الان که 4 ماه از سال گذشته و هم اکنون نیز وارد ماه پنجم شده‌ایم بسیار امیدوارتر از روز اول سال که با مردم صحبت می‌کردم هستم، به آینده مسائل اقتصادی، ‌اجتماعی، ‌امنیت ملی بسیار امیدوارترم، اولا از لحاظ امنیتی دولت این افتخار را دارد در طول این سه سال با همه توان و تلاش در کنار قوای مسلح و نیروهای مسلح و به ویژه با همت مردم یک آرامش و ثبات بی‌نظیری را در سالهای گذشته و ماه‌های اولیه امسال شاهد هستیم و این ثبات و آرامش به حول و قوه الهی ادامه خواهد داشت.
پیشی صادرات بر واردات
وی با بیان اینکه صادرات ما بر واردات پیشی گرفته است، افزود: این وضعیت نشان می‌دهد مسیر حرکت ما به سمت یک حرکت مثبت اقتصادی بوده است.
رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات دولت در راستای مبارزه با قاچاق و اینکه آیا آمار قاچاق کالا نیز در این آمارهای بیان شده وجود دارد یا خیر، گفت: این آمار مربوط به گمرک ایران است، بنابراین قاچاق در این آمار نیست، البته آماری که اخیراً به بنده داده شد نشان از این دارد که در یک سال گذشته قاچاق کاهش قابل توجهی پیدا کرده است و از 25 میلیارد امروز صحبت از 15میلیارد است.
5+1 اهمال‌هایی در اجرای برجام دارد
روحانی با اشاره به چگونگی اجرای برجام خاطرنشان کرد: ما وقتی در مقابل طرف خارجی در مذکرات قرار می‌گیریم باید به گونه‌ای صحبت کنیم که اهمال و کم‌کاری‌هایشان را به رخ آنها بکشیم و وقتی با مردم خودمان صحبت می‌کنیم بخش دیگر ماجرا نیز باید مطرح شود.
وی افزود: البته 1+5 اهمال‌هایی در اجرای برجام دارد اما در عین حال برجام فضای بسیار خوبی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده است.
 روحانی ادامه داد: در تیرماه سال جاری تولید نفت خام و میعانات ما 4 میلیون و 154 هزار بشکه است و صادرات نفت خام و میعانات ما 2 میلیون و 428 هزار بشکه است که این یکی از آثار برجام به شمار می‌رود.
وی ابراز داشت: امروز علاوه بر اینکه دست ما در فروش نفت و میعانات باز شده در دسترسی‌ ما به پول نفت و میعانات نیز دست‌مان باز شده است.
بیش از 400 بانک خارجی با ما در ارتباط هستند
روحانی خاطرنشان کرد: طبق اعلام وزیر نفت هر نفتی که ما امروز می‌فروشیم به یورو می‌فروشیم و یورو حاصل از فروش نفت به حسابی که ما تعیین می‌کنیم واریز می‌شود و پیش از برجام اینگونه نبود و حسابی نبود که  بخواهد به آن حساب پولی واریز شود. حدود بیش از 400 بانک خارجی با ما در ارتباط هستند و این میزان روز به روز در حال افزایش است و ما می‌توانیم پول نفت‌مان را به شعبات مختلف و شعباتی که خودمان در خارج داریم واریز کنیم.
وی افزود: همچنین مهمترین اثر برجام این بود که سایه شوم تهدید از بالای سر ما رفع شد، آن کاری که دشمنان ما انجام داده بودند یعنی پرونده ما را به شورای امنیت برده بودند آنهم در فصل هفتم و 6 تا 7 قطعنامه علیه ما صادر کرده بودند و تحریم‌های سخت و شدید هم اعمال کرده بودند و هر زمانی ممکن بود کشور ما وارد یک آتش ناخواسته و جنگ ناخواسته شود.  این تهدید از سر ما رفع شد.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: البته بنده این نکته را به مردم‌مان عرض کنم که توفیق ما در برجام لطف 1+5 نبوده نه اینکه آنها چیزی را سخاوتمندانه به ملت ما بخشیده باشند زیرا مردم ما با ایستادگی، مقاومت و اتحادشان و رهبری شجاعشان که هدایت‌های خود ایشان باعث شد ما این توفیق را در برجام پیدا کنیم، ما در واقع رفته‌ایم و حقمان را باز ستانده‌ایم و کسی نیامد این حق را به ما تقدیم کنم و لطف کسی نبود بلکه ایستادگی ملت بزرگوار ما بود.
از اول هم  در توافق به دنبال برد باخت  نبودیم
وی اظهار داشت: در سایه مقاومت، ملت ایران به پیروزی رسید ما از اول هم گفتم به دنبال برد باخت نیستیم بلکه به دنبال یک توافق برد برد هستیم و توافقی که طرف مقابل هم احساس کند یک موفقیتی بدست آورده و ما هم به توفیقاتمان دست پیدا کنیم و لذا می‌بینید که طرف مقابل مدام می‌گوید ما ایران را از ساخت بمب دور کردیم  و بگذاریم آنها به این حرفها دلشان خوش باشد در حالی که ایران براساس فتوای مقام معظم رهبری هیچ وقت به دنبال بمب نبوده و نیست و نخواهد بود.
رئیس جمهور گفت: هم اکنون سرمایه‌گذاری در ایران آغاز شده بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشورمان قطعی شده و قراردادهای دیگر هم در حال نهایی شدن است، البته اگر طرف مقابل ما دقیقا به آنچه که متعهد بود به ظاهر و روح برجام به خوبی عمل می‌کرد ما امروز شرایط بهتری می‌داشتیم.
روحانی خاطرنشان کرد: همان طور که مقام معظم رهبری بیان فرمودند اگر طرف ما طرفی بود که به تعهدات خودش دقیق عمل می‌کرد، هم به نفع منطقه و هم به نفع خودشان بود، مقام معظم رهبری فرمودند که این یک آزمایش و امتحان بود برای طرف مقابل، ‌اگر آمریکایی‌ها با حسن نیت و دقیق برجام را اجرا می‌کردند و جلوی سنگ‌اندازی‌ها و کندکاری‌هایی که امروز می‌بینیم را می‌گرفتند و شاهد آن نبودیم چه بسا به طرف مقابل اعتماد می‌کردیم و در یک موضوع دیگر هم حاضر بودیم با آنها مذاکره کنیم که ممکن بود به نفع منطقه، آمریکا، ما و دیگران باشد.
موضوع فیش‌های حقوقی
برای درصد بسیار کمی بوده است
رئیس‌جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه موضوع فیش‌های حقوقی برای درصد بسیار کمی بوده است، گفت: اولاً کارمندان و کارکنان دولت کاملاً از این مسئله مبرا هستند و اینکه گفته می‌شود حقوق آنها کاسته می‌شود، صحت ندارد. این موضوع فیش‌های حقوقی به چند هزار مدیری که در سازمان‌های دولتی و غیردولتی داریم مربوط می‌شود که به یک درصد مدیران ما نیز نمی‌رسد.
روحانی تصریح کرد: مردم و جامعه ما بدانند که دولت در این زمینه حساس است نسبت به بیت‌المال و پولی که از آن مردم است و به مردم تعلق دارد حساسیت دارد و کسانی هم که برای مردم خدمت می‌کنند باید در چارچوب مقررات حقوق‌شان را دریافت کنند و لذا در مقررات جدیدی که دولت وضع کرده دیگر بحث حقوق و فوق‌العاده مطرح نیست بلکه مجموع دریافتی باید به یک رقمی منحصر شود و از آن رقم بالاتر نرود.
امسال به تورم تک‌رقمی رسیدیم
روحانی خاطرنشان کرد: ما برای اینکه بخواهیم کشور را در مسیر رونق و تولید قرار بدهیم نیازمند سرمایه داخلی و سرمایه خارجی هستیم یا به بودجه دولت یا به حمایت‌ بانک‌ها نیازمندیم. بودجه دولت محدود است و به عنوان نمونه در بخش‌های عمرانی رقم آن رقمی نیست که بتواند تحول بزرگی در کشور ایجاد کند.
وی افزود: خوشبختانه ما امسال به تورم تک‌رقمی رسیدیم و الان تورم ما زیر 10 درصد (9/5) است و این نشان می‌دهد که در این مسئله شرایط خوبی را از نظر اقتصادی ایجاد می‌کنیم و وقتی تورم زیر 10 درصد است دیگر مفهوم ندارد سود سپرده چند واحد درصد بیشتر باشد.
به گزارش فارس رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال مجری که با توجه به کاهش نرخ تورم آیا دولت قادر است که رکود حاکم در بخش اقتصاد را نیز برطرف کند اظهار داشت: ما در سال 93 یک بار توانستیم از رکود عبور کنیم و به رشد 3 درصد برسیم البته کاهش شدید قیمت نفت نگذاشت که ما آن روند را ادامه دهیم و امسال نیز آن روند را ادامه خواهیم داد زیرا ما از شرایط سخت سال 94 کمی عبور کردیم و به همین دلیل هم امسال تورم ما تک رقمی خواهد بود و رشد 5 درصد هم خواهیم داشت.
موضوع آب یک مسئله فانتزی نیست
روحانی با بیان اینکه موضوع آب یک مسئله فانتزی نیست، خاطر نشان کرد: اگر در این مسئله دیر بجنبیم، حتی در آب آشامیدنی نیز دچار مشکل می‌شویم. یکی از راه‌حل‌ها واردات آب از کشورهای همسایه است، از دیگر برنامه‌ها به آب شیرین کردن‌ها و دیگر موارد می‌توان اشاره کرد.
رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد: این دولت برای آب بیشترین سرمایه‌گذاری را انجام داده است، به‌خصوص آب‌های مرزی که با اجازه رهبری 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای آب داریم برداشت می‌کنیم و از اولویت‌های برنامه ششم توسعه است.