kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
در واکنش به نزدیکی مالزی به دربار فاسد سعودی

ماهاتیر محمد: حزب حاکم مالزی بوی تعفن می‌دهد



نخست وزیر اسبق مالزی  در تازه‌ترین واکنش  خود به رشوه‌ای که برخی رهبران این کشور از سعودی‌ها گرفته‌اند گفت: «هنگامی که چیزی بوی تعفن می‌دهد، نمی‌توان آن را تحمل کرد و به همین دلیل من از حزب حاکم کناره گیری کردم.»
به گزارش ایرنا، نخست وزیر اسبق مالزی در ادامه انتقادات خود نسبت به فساد مالی در این کشور روز یکشنبه در مراسمی در ایالت «کداح»، گفت که فساد «حرام» و «تخریب‌کننده کشور» است. «ماهاتیر محمد» که قصد دارد حزب خود را به زودی راه‌اندازی کند، گفت:  «در این حزب افراد صادقی انتخاب می‌شوند که آموزه‌های اسلامی را در نظر داشته و پولی که حلال نیست را دریافت نکنند.» معمار مالزی نوین، این قبیل افراد را کسانی دانست که می‌توانند باعث برکناری «نجیب رزاق» نخست وزیر مالزی شوند. همچنین وی تاکید کرده «هنگامی که چیزی بوی تعفن می‌دهد، نمی‌توان آن را تحمل کرد و به همین دلیل من از حزب حاکم کناره‌گیری کردم.»
وی و گروهی از مخالفان دولت مالزی، «نجیب رزاق» نخست وزیر مالزی را به فساد مالی متهم می‌کنند و دریافت حدود 700 میلیون دلار از آل سعود و واریز آن به حساب شخصی نخست وزیر در آستانه انتخابات سال 2013 میلادی و فساد مالی چند میلیارد دلاری در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه مالزی واحد را که زیر نظر نخست وزیر اداره می‌شود، از فسادهای گسترده مالی دولت می‌دانند. «عادل الجبیر»، وزیر خارجه سعودی اواخر فروردین ماه واریز  681 میلیون دلار به حساب بانکی «نجیب رزاق»، نخست‌وزیر مالزی را تأیید کرد اما مدعی شد، این مبلغ را به وی هدیه داده است!
«ماهاتیر محمد» که با راه‌اندازی پویشی تحت عنوان «نجات مالزی» درصدد تقویت صف‌آرایی مقابل «نجیب رزاق» است، از مردم خواسته به حزب جدیدش، بپیوندند. به اعتقاد وی، تلاش حزب حاکم مالزی اکنون دفاع از نخست‌وزیر است تا تحت پیگرد قانونی و بازجویی قرار نگیرد. نخست وزیر اسبق مالزی که از ائتلاف حاکم (جبهه ملی) و در راس آن حزب آمنو (حزب مالایی تباران متحد) جدا شده است، قصد دارد با ایجاد حزب جدید که به نوعی در کنار مخالفان دولت قرار می‌گیرد، تلاش خود را برای برکناری «نجیب رزاق» به کار گیرد.