kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷

اردوغان: هم پیمانان از پشت خنجر زدند اما بشاراسد کودتا را محکوم کرد

یک روزنامه ترکیه‌ای نوشته رجب طیب اردوغان از موضع بشاراسد در قبال کودتای نافرجام ترکیه تقدیر کرده است.


به گزارش ایسنا، روزنامه صباح ترکیه نوشته، رئیس جمهور ترکیه از موضع‌گیری بشاراسد رئیس جمهور سوریه در قبال کودتای نافرجام در ترکیه تقدیر کرد، و گفت: به رغم خصومت شدیدی که بین او و همتای سوری‌اش بوده اما اسد کودتا را محکوم کرد در حالی که هم‌پیمانانش از پشت به او خنجر زدند.
طبق این گزارش اردوغان نام کشورهای  عربستان، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی را برده و در ادامه تصریح کرده که «ما نیازمند حمایت آنها بودیم اما آنها از پشت به ما خنجر زدند.
به نوشته روزنامه صباح اردوغان همچنین تهدید کرده که «دست‌های خارجی را که از کودتا حمایت کردند رو خواهیم کرد.»
این اولین بار است که اردوغان از همتای سوری‌اش تقدیر می‌کند و این مسئله نشان می‌دهد که رئیس جمهور ترکیه درصدد بازنگری  در روابطش با کشورهای همجوار و بیشتر کردن دوستان به جای دشمنان است. نخست‌وزیر ترکیه نیز اخیرا اعلام کرده بود ترکیه خواستار بهبود روابط با مصر، روسیه و سوریه است.
گفتنی است با گذشت زمان تحلیل‌ها درباره کودتای نافرجام ترکیه به این سو می‌رود که آمریکا پشت پرده قرار داشته است.
فرمانده آمریکایی در اینجرلیک
درحالی که مقامات ترکیه طی روزهای اخیر آمریکا را به نقش داشتن در کودتا و حتی فرماندهی آن، متهم می‌کنند و پایگاه‌ هوایی اینجرلیک را به عنوان مرکز احتمالی کودتای آتی زیرنظر گرفته‌اند، ژنرال «ژوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دیروز وارد پایگاه اینجرلیک شد.
ژنرال «دانفورد» که در عراق به سر می‌برد و از شهر «اربیل» وارد اینجرلیک شده است، قرار است به آنکارا نیز برود و با فرماندهان ارشد ترکیه دیدار و گفت وگو کند.
در مورد دیدار احتمالی دانفورد با اردوغان، گزارشی نرسیده است.
درهر حال، رئیس جمهور ترکیه اکنون از آمریکایی‌ها به شدت دلخور است و آنها را در کودتا دخیل می‌داند. وی در تازه‌ترین اظهاراتش، به اعتراض واشنگتن نسبت به دستگیری‌ها در ترکیه واکنش نشان داده و گفته: بهترین جواب به اظهارات ژنرال«جوزف وتل» رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا در مورد بازداشت افسران ترکیه، این است که آمریکا «فتح الله گولن» را به ترکیه تحویل بدهد.»