kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۱۱۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷
واشنگتن پست:

حزب‌الله ارتش مجهز و قدرتمندی است که هر نقطه از اسرائیل را اراده کند هدف می‌گیرد

یک روزنامه آمریکایی نوشت، حزب‌الله با در اختیار داشتن مجهزترین تسلیحات هوشمند بزرگترین تهدید علیه اسرائیل است و قادر است هر نقطه از اسرائیل را هدف قرار دهد.




به گزارش فارس، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی پیرامون توان نظامی حزب‌الله لبنان نوشت: «حزب‌الله 10 سال قبل 4000 موشک برد کوتاه را به اسرائیل شلیک کرد اما اینک 100 هزار موشک با برد متوسط و کلاهک‌های جنگی بزرگتری دارد که قادرند هر نقطه از اسرائیل را هدف قرار دهند.»
این روزنامه افزود: «حزب‌الله اینک یک قدرت نظامی منطقه‌ای با هزاران نیرویی است که با نبرد در میدان جنگ سوریه منسجم‌تر و باتجربه‌تر هم شده است.»
بر اساس این گزارش، «نیروهای حزب‌الله از سوی فرماندهان ایرانی آموزش داده می‌شوند و مجهز به تسلیحات هوشمند، موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک «کورنت»، پهپاد، توپخانه و تانک هستند.»
این روزنامه در ادامه به نقل از «الیاس هانا» ژنرال بازنشسته لبنانی و مدرس دانشگاه آمریکایی بیروت ادامه داد: «حزب‌الله در سال 2006 و در جریان جنگ 33 روزه یک گروه شبه نظامی بود اما اینک ارتشی کلاسیک است... یک فرمانده چترباز اسرائیلی نیز که در نبرد سال 2006 با حزب‌الله حضور داشت گفت، حزب‌الله یک گروه، سازمان یا جنبش نیست بلکه یک ارتش است و نبرد بعدی با آنها نبرد دشوار و سختی خواهد بود و آنها نیز این را می‌دانند.»
واشنگتن پست در ادامه گزارش خود به تحلیل اخیر یک کارشناس مطرح لبنانی استناد کرد و افزود: «در نبرد بعدی، حزب‌الله خسارات سنگینی را بر شهرها، نیروگاه‌ها و فرودگاه‌های اسرائیل وارد می‌کند... موشک‌های حزب‌الله در نبرد جدید با اسرائیل عذاب‌آور خواهند بود. این درگیری، نبرد برد و باخت نخواهد بود بلکه نبردی با بمباران‌ها و تخریب‌های دوطرفه خواهد بود.»
شبکه خبری «بی.بی.سی» نیز چندی قبل در تحلیلی پیرامون وضعیت نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان نوشت: «در پی جنگ یک ماهه حزب‌الله لبنان با اسرائیل در جولای 2006، این گروه نظامی با بازسازی خود به یکی از قدرتمندترین گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه مبدل شده است. حزب‌الله در ده سال گذشته نه تنها نفوذ داخلی خود را افزایش داده، بلکه در نبرد داخلی سوریه نیز حضور دارد.
بی.بی.سی سپس با اشاره به «تغییرات سیاسی در حزب‌الله» نتیجه گرفته بود که حزب‌الله از یک حزب با قدرت محدود به یک وزنه سیاسی نیرومند مبدل شده و در سال 2008 به دنبال برخی فعل و انفعال‌های نظامی توانست در کابینه لبنان حق رای وتو را به دست آورد. حزب‌الله به مدت دو سال از حق وتوی خود استفاده کرد تا مانع انتخاب رئیس‌جمهوری که مورد علاقه‌ نبود، شود.»
در ادامه این گزارش با اشاره به افزایش قدرت نظامی حزب‌الله آمده است: «حزب‌الله دستخوش تغییرات قابل توجهی شده و قابلیت‌های جدید در حال توسعه همراه رشد جایگاه از بعد نظامی را با حضور در سوریه به دست آورده و خود را از تمرکز صرف بر موضوع لبنان- اسرائیل خارج کرده است.»
در خاتمه این گزارش با اشاره به «امور مالی و روابط با اعراب و بهره‌برداری رسانه‌ای نیروهای مقاومت حزب‌الله» آمده است: «حزب‌الله از رسانه به عنوان ابزار سیاسی بهره می‌جوید. «سیدحسن نصرالله» رهبر حزب‌الله لبنان در جولای سال 2006 از بینندگان درخواست کرد با تماشای شبکه تلویزیونی «المنار» شاهد آتش گرفتن کشتی جنگی اسرائیل و غرق شدن آن در سواحل بیروت، پایتخت لبنان باشند.»