kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱

ویکی‌لیکس اسناد همکاری ترکیه، قطر و کردستان عراق با داعش را منتشر کرد

سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» با انتشار اسنادی، اعلام کرده که نمایندگان قطر، ترکیه و حزب دموکرات کردستان عراق در سال 2014 با سرکرده‌های داعش در شهر اشغالی موصل جلسه محرمانه مشترک برگزار کردند.


به گزارش ایسنا، بر اساس اسنادی که ویکی‌لیکس به تازگی منتشر کرده است، نمایندگان حزب دموکرات کردستان عراق و دولت‌های قطر و ترکیه در سال 2014 در ترکیه نشست محرمانه مشترک برگزار کردند و در این نشست طرح عقب‌نشینی داعش از شهرهای موصل و سنجار عراق ریخته شده است. بر اساس اسناد فوق، سپس هیئت مذکور راهی موصل شده و با سرکرده‌های داعش تشکیل جلسه داده‌اند.
گفته می‌شود در این نشست نمایندگان سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه و قطر به سرکرده‌های داعش پیشنهاد کرده‌اند که داعش قبل از اینکه متحمل ضرر زیادی در موصل شود این شهر را ترک کند و در مقابل داعش اعلام کرده است «اگر شروطش مورد قبول واقع شوند می‌توانند این پیشنهاد را عملیاتی کنند.»
در این سند همچنین آمده است: ترکیه قصد داشته است با حمایت قطر و با همکاری حزب دموکرات کردستان عراق سربازان خویش را روانه موصل کند و اعضای تیم امنیتی قطر و ترکیه به سرکرده‌های داعش اعلام کرده‌اند؛ اگر شما با نیروی نظامی روبروی ائتلاف بین‌المللی قرار بگیرید، تمام توان خود را از دست می‌دهید اما اگر نیروهای خود را به سوریه بفرستید، می‌توانید چندین منطقه سوریه را که اکنون در کنترل کردهاست، تصرف کنید و در مقابل این اقدام هم ترکیه و قطر اعلام کرده‌اند آماده هر نوع همکاری هستند.
داعش از این پیشنهاد استقبال کرده بود، اما در مقابل عقب‌نشینی از موصل خواستار پول زیادی از ترکیه و قطر و دولت عراق شده بود. خواسته دیگر داعش این بود که برای اینکه نیروهایشان به صورت گروهی روانه سوریه شوند، یک کریدور آرام در مناطق تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراق به این منظور ایجاد شود و در هنگام انتقال تسلیحات سنگین از سوی ائتلاف بین‌المللی مورد حمله هوایی قرار نگیرند.
در همین چهارچوب، قطر، ترکیه و حزب دموکرات کردستان عراق به تفاهم رسیده بودند. بر اساس این تفاهم، در مقابل کمک حزب دموکرات کردستان عراق به داعش، این گروه شهر سنجار را می‌بایست ترک کند، اما به نظر می‌رسد بعد از حضور نیروهای «پ.ک.ک» در شهر سنجار، این تفاهم با مشکل جدی برای اجرا  روبرو شد.
پیش از این هم گفته شده بود «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات و رئیس منطقه کردستان عراق، برای اینکه زمینه‌های جدایی این منطقه از کل خاک عراق فراهم شود، در سال 2014 با داعش همکاری می‌کرده و یا لااقل دست عناصر تکفیری را برای اشغال مناطق عرب‌نشین باز می‌گذاشته است. اما پس از اینکه داعش اربیل را به خطر انداخت، مسعود بارزانی تغییر رویه داد.
در ارتباط با گرایش به جدایی‌طلبی در میان سران منطقه خودمختار کردستان عراق هم دیروز خبر رسیده که «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه خودمختار کردستان عراق، اظهار داشت: پس از آزادسازی موصل، باید مرزهای کردستان را مشخص کنیم!
تاکنون سران اربیل به کمک غربی‌ها در برخی مناطق دیوار حائل احداث کرده‌اند. «جان بولتون» سیاستمدار آمریکایی نیز خواستار تجزیه کردستان عراق شد.
انفجار بمب در بعقوبه
تروریست‌های تکفیری اما دیروز با انفجار دو بمب در شهرهای «بعقوبه» و «خالص» واقع در استان دیاله، 24 نفر را شهید و 55 تن دیگر را زخمی کردند.
به گزارش تسنیم، شمار تلفات انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در بعقوبه 10 تن و مجروحان نیز 25 نفر است. انفجار مشابه در شهر خالص نیز 14 شهید و 30 مجروح برجای گذاشت.
شمار شهدای انفجار تروریستی در شهر کاظمین که شنبه گذشته روی داد نیز به 18 تن رسیده است.
سایر رویدادها
* سخنگوی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد، آمریکا 200 مستشار نظامی به عراق اعزام می‌کند.
* وزیر خارجه روسیه گفت، ساختار اصلی داعش را افسران دوران صدام تشکیل می‌دهند.