kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۰۳۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
بر اساس گزارش جدید سازمان ملل

بیش از 5000 غیرنظامی طی 6 ماه گذشته در افغانستان به خاک و خون کشیده شده‌اند

سازمان ملل از ثبت رکورد بی‌سابقه تلفات غیرنظامیان در افغانستان در نیمه نخست سال 2016 میلادی خبر داده است.



به گزارش تسنیم، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان با انتشار گزارش 6 ماه نخست سال 2016 میلادی اعلام کرده در این مدت 5 هزار و 166 مورد تلفات و آسیب رساندن به غیرنظامیان افغانستان به ثبت رسیده است که از این میان 1662 نفر کشته و 3 هزار و 505 نفر هم زخمی شده‌اند.
دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان با اعتراف به اینکه «این میزان تلفات و زخمی‌ها در 6 ماه نخست سال 2016 نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است» اعلام کرده «یک‌سوم تلفات غیرنظامیان در افغانستان را کودکان تشکیل می‌دهند.»
سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود در سال 2015 نیز که چند ماه پیش منتشر شده بود از افزایش تلفات افراد غیرنظامی در افغانستان  نسبت به سال گذشته خبر داده و اعلام کرده بود که در این سال بیش از 11 هزار تن کشته و زخمی شدند.
در بخشی از این گزارش آمده بود که در سال 2015، 37 درصد افزایش در شمار تلفات زنان و 14درصد افزایش در شمار تلفات کودکان در افغانستان به ثبت رسیده است.
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان همچنین اعلام کرده که برای کاهش تلفات غیرنظامیان به خصوص کودکان با همه طرف‌های درگیر این کشور که دولت کابل، نیروهای خارجی و طالبان هستند وارد مذاکره شده است.
گفتنی است چند روز پیش نیز بر اثر وقوع یک حمله انتحاری در شهر کابل که میان جمعیت اعتراض‌کننده به وضعیت اقتصادی و برق این کشور صورت گرفت دست‌کم 80 نفر کشته و 250 نفر زخمی شدند. تقریبا همه قربانیان این حمله تروریستی که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت غیرنظامی و شیعه بودند.