kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
یک کارشناس مسائل اقتصادی:

سیاست‌های وارداتی دولت نباید مخرب باشد

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سیاست‌های وارداتی دولت در کشور باید در راستای حمایت از تولید داخلی باشد نه مخرب آن.



سید محسن طباطبایی مزدآبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین رئوس اقتصاد مقاومتی توجه به تولید ملی و تقویت زیرساخت‌های تولیدی در کشور است؛ اظهار کرد: یکی از مبانی تقویت تولید داخلی افزایش بهره‌وری است و اصولا بهره‌وری به عنوان تعدیل کننده مازاد تقاضا و کاهش عرضه در مباحث اقتصادی مطرح می‌شود که از مهم‌ترین موارد آن، بهره‌وری نیروی انسانی است.
وی اصلاح سیاست‌های وارداتی را از دیگر موارد مهم در تقویت تولید داخلی دانست و خاطرنشان کرد: سیاست‌های وارداتی دولت در کشور باید در راستای حمایت از تولید داخلی باشد نه اینکه مخرب آن شود؛ نباید مراکز نظارتی اجازه ورود مخرب کالاهای نهایی خارجی را که در داخل کشور در حالت تولید هستند را بدهند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 65 درصد بازار لوازم خانگی در دستان برندهای خارجی است، ادامه داد:‌ این امر منجر به کاهش مزیت رقابتی تولیدکنندگان داخلی و خروج تدریجی آن‌ها از بازار و بعضا ورشکستگی شده است. ورشکسته شدن شرکت ارج با بیش از چند دهه قدمت و سابقه تولید را می‌توان به عنوان یکی از این نمونه‌ها برشمرد.
طباطبایی دیگر نکته مهم و قابل توجه در حمایت و تقویت تولید داخلی را تقویت همه‌جانبه نظام مالی کشور و به طور اخص نظام بانکی با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی و تقویت بخش واقعی عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی که امکان جذب سرمایه خارجی با کارشکنی آمریکایی‌ها وجود ندارد، منابع مردم در بانک‌ها می‌تواند برای رفع نیازهای ملی بسیار کارگشا باشد.
وی در این خصوص توضیح داد: مطابق آمار بانک مرکزی از 373 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، تنها 7/2 درصد در اختیار بخش کشاورزی و 13/9 درصد در اختیار بخش صنعت و معدن و 0/1 درصد در اختیار بخش صادرات و از سوی دیگر 33/9 در اختیار بخش ساختمان و مسکن و 44/9 در اختیار بخش بازرگانی داخلی و خدمات قرار گرفته است؛ این در حالی است که نسبت‌های توصیه‌ای و مطلوب بانک مرکزی در خصوص توزیع تسهیلات سیستم بانکی بدین صورت است که 20 درصد برای بخش کشاورزی و آب، 37 درصد برای بخش صنعت و معدن، 25 درصد برای بخش مسکن و ساختمان، 10 درصد برای بخش صادرات و تنها 8 درصد برای بازرگانی داخلی و خدمات قرار گیرد.
طباطبایی در پایان با تاکید بر اینکه آخرین و یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حمایت از تولید داخلی، مقابله با قاچاق است، یادآور شد: ورود بیش از 20 میلیارد دلار قاچاق در کشور قطعا زیرساخت‌های تولیدی را ناتوان خواهد نمود که تدبیر فوری و جدی مسئولین را می‌طلبد.