kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۸۴۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳

دستگیری 300 نیروی گارد ریاست جمهوری به دستور اردوغان

در ادامه موج دستگیر‌ی‌ها در ترکیه، رئیس‌جمهور این کشور دستور بازداشت 300 عضو گارد ریاست جمهوری را صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» حکم جلب 300 عضو گارد ریاست جمهوری ترکیه را هم صادر کرد. اتهام این افراد، «احتمال» نقش داشتن آنها در کودتا اعلام شده است.
تاکنون نزدیک به 60 هزار کارمند رسمی دولت در بخش‌های مختلف مثل وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش اخراج و حدود 10 هزار نفر دیگر دستگیر شده‌اند. دولت ترکیه 1600 موسسه خصوصی را نیز به  اتهام ارتباط داشتن با «فتح‌الله گولن» تعطیل کرده است.
فتح‌الله گولن
دولت آنکارا قصد دارد به زودی وزرای دادگستری و کشور ترکیه را با هدف استرداد «فتح‌الله گولن»،‌ به واشنگتن اعزام کند. اردوغان ادعا می‌کند که گولن در کودتای اخیر نقش داشته است. فتح‌الله گولن، که پیش از این معلم اخلاق در ترکیه بوده است، هم اکنون در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد.
در همین حال، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرده که این کشور با ترکیه در خصوص استرداد گولن همکاری می‌کند.
«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده، درخواست ترکیه در مورد بازداشت گولن را بررسی خواهد کرد.
اوباما یک بار دیگر نیز نقش داشتن آمریکا در کودتای ترکیه را رد کرد.
اعتراض اپوزیسیون
«کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب «جمهوری‌خواه خلق»‌ بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت ترکیه، از مقامات این کشور خواست، مقابله با عوامل کودتا را بهانه سرکوب مخالفان دولت نکنند. قلیچدار اوغلو گفت: «هرگونه اقدام اشتباه و تخطی از قانون، جریان کودتا را تقویت خواهد کرد.»
وی  این را هم گفت که: «ما می‌خواهیم همه افرادی که در رابطه با کودتا دستگیر شده‌اند، در دادگاهی مطابق با دموکراسی و قانون محاکمه شوند.»
قلیچدار اوغلو در ادامه، با برقرار کردن مجدد مجازات اعدام، مخالفت و اعلام کرد:‌ «از این اقدام باید جلوگیری شود. کسانی که کشور ما را رهبری می‌کنند، باید عقل و درایت خود را حفظ کنند.»
پیش از این اردوغان اعلام کرده بود که اگر مجلس از سرگیری مجازات اعدام را تصویب کند، او این مصوبه را امضاء خواهد کرد.