kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۶۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹

آغاز رای‌گیری محرمانه سازمان ملل برای تعیین جانشین بان کی مون

نخست‌وزیر پیشین پرتغال در اولین رای‌گیری محرمانه شورای امنیت سازمان ملل بیشترین رای را برای تصدی دبیرکلی این سازمان به دست آورده است.



نخستین رای‌گیری محرمانه انتخاب نهمین دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه پشت درهای بسته انجام شد و «آنتونیو گوتیرس» نخست‌وزیر پیشین پرتغال بیشترین رای را کسب کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس نتایج رای‌گیری که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، «دانیلو تورک»، رئیس‌جمهور پیشین اسلوونی در مقام دوم، «ایرینا بوکووا»، دبیرکل یونسکو در مقام سوم و «ووک یرمیک»، وزیرخارجه پیشین صربستان در مقام چهارم قرار گرفتند. «بان کی مون»، هشتمین دبیر کل سازمان ملل متحد از سال 2007 در این سمت قرار دارد. وی که طی دو دوره این سمت را عهده دار بوده، تا آخر سال 2016 کنار می‌رود. «بان کی مون» را شاید بتوان ضعیف‌ترین دبیر کل سازمان ملل دانست که در زمان ریاست وی سازمان ملل بیش از هر زمان دیگر تبدیل به بنگاهی اجاره‌ای شد. این سازمان در یکی از اقدامات شرم‌آور خود در مقابل تهدید مالی عربستان، اسم این کشور را از لیست ناقضان حقوق کودکان خارج کرد.
15 عضو شورای امنیت سازمان ملل یک کاندیدا را به مجمع عمومی برای انتخابات پیشنهاد می‌کنند. این شورا به رای‌گیری‌های محرمانه، غیررسمی و پشت درهای بسته تا زمان دستیابی به اجماع درباره یک کاندیدا ادامه خواهد داد. قرار است دومین رای‌گیری هفته، اواخر این هفته، انجام شود.