kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
رئیس سازمان مدیریت بحران:

ریزگردها یک ابربحران است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، معضل ریزگردها را یک «ابر بحران» دانست و گفت: معضل ریزگردها در مقایسه با زلزله‌های چند ثانیه‌ای با تلفات فراوان، یک معضل طولانی مدت و طاقت‌فرساست.



اسماعیل نجار در کنگره سراسری مدیریت بحران با رویکرد نظام سلامت در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه آزاد کرمانشاه، افزود: ریزگردها منشأ خارجی دارد و بخش اعظم آن در عراق و سوریه است.
وی افزود: این 2 کشور آن قدر مشکلات دارند که مقابله با ریزگردها در اولویت آنها نیست.
به گفته نجار تغییر اقلیم، خشکسالی و گرم شدن کره زمین از جمله عوامل ریزگردها هستند.
وی گفت: ترکیه با ساختن سد آتاتورک، 48 میلیارد متر مکعب از آبی را که در گذشته وارد عراق می‌شد، در خاک خود ذخیره کرده که این موضوع هم در شکل‌گیری معضل ریزگردها مؤثر است.
معاون وزیر کشور در عین حال، گفت: مهم‌ترین حادثه‌ای که کشور با آن روبروست، زلزله است و با وضعیت فعلی اگر زلزله بزرگی در تهران یا سایر کلانشهرها رخ دهد، ابعاد آن قابل پیش‌بینی نیست.
رئیس سازمان مدیریت بحران با انتقاد از ساخت و سازهای غیرایمن به ویژه در حوزه مراکز درمانی، گفت: با این مراکز غیرایمن نباید در زمان بحران انتظار معجزه داشت.
وی یادآوری کرد که در جریان زلزله ورزقان (آذربایجان شرقی) بیمارستانی که آماده افتتاح بود، به دلیل نداشتن ایمنی لازم غیرقابل استفاده شد که هم اکنون مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها در دستور کار است و به صورت جدی‌تر پیگیری می‌شود.
نجار همچنین به زلزله بم اشاره کرد و گفت: در این زلزله حتی یک آجر از مسجد جامع شهر پایین نیفتاد اما بانک کنار مسجد که یک ماه پیش از زلزله افتتاح شده بود، نیست و نابود شد.
نجار اظهار کرد: با همه اقدام‌های انجام شده همچنان آمادگی لازم برای مواجهه با بحران وجود ندارد.
وی در ادامه، گفت: روزانه 53 نفر بر اثر حوادث جاده‌ای و ترافیکی کشور کشته و بیش از 250 نفر مجروح می‌شوند.
به گفته نجار، یکی از مشکلات این حوزه، ناهماهنگی میان نهادهای مسئول است؛ به این معنی که مسئولیت رسیدگی به قربانیان از سوی هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی به درستی پذیرفته نمی‌شود.
رئیس سازمان مدیریت بحران، افزود: یکی از مباحثی که در این زمینه مطرح است، ادغام تیم‌های هلال احمر و اورژانس و همراه کردن یک تیم آتش‌نشانی برای رسیدگی به حوادث رانندگی است.
وی حضور نیروهای متعدد ناکارآمد در صحنه حادثه را مصیبت بزرگتری نسبت به اصل بحران توصیف و با یادآوری زلزله بم، اظهار کرد: کل جمعیت بم در زمان زلزله 70 هزار نفر بود اما آن زمان روزانه برای 120 هزار نیروی امدادی شام و ناهار تهیه می‌شد. رئیس سازمان مدیریت بحران همچنین گفت: از 46 حادثه‌ای که رخ دادن آن در دنیا محتمل است، امکان وقوع 43 تا 45 مورد آن در ایران وجود دارد.