kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۴۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶

دویچه‌ وله: رفتار آمریکا خلاف وعده‌ رفع تحریم‌هاست

دویچه وله ارگان رسمی دولت آلمان می‌گوید آمریکا وعده لغو تحریم‌ها می‌دهد و وزارت خزانه‌داری آن خلاف همین وعده تحریم‌ها را تشدید می‌کند.



دویچه وله در گزارشی با تاکید بر اینکه «کلید برجام، قفل اقتصاد را باز نخواهد کرد» نوشت: حسن روحانی در هفته‌های پایانی سال 94 اقتصاد ایران را به «غولی» تشبیه کرد که با برجام «غل و زنجیر» از پایش برداشته شده و می‌تواند به عنوان «اقتصادی نوظهور» در دنیا مطرح شود. اما برخلاف پیش‌بینی روحانی، این غول هنوز در چراغ جادو گیر کرده و گشایش‌هایی که رخ داده بسیار ناچیزتر از انتظارات بوده است.
این گزارش می‌افزاید: در ماه مه امسال جرت بلانک، معاون هماهنگ‌کننده امور برجام در وزارت خارجه آمریکا در نشست «ایران و اروپا» در زوریخ گفت که «شرکت‌های اروپایی می‌توانند بدون نقض تحریم‌های آمریکا فعالیت خود را در ایران گسترش دهند.» این اطمینان را پیش از او جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز به شرکت‌های اروپایی داده بود. اما سیاستی که خزانه‌داری آمریکا و مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای در کنگره و سنای آمریکا پیش برده‌اند، با این وعده‌ها انطباقی ندارد.
فضای روانی سنگینی که در گزارش وزارت خارجه ایران به آن اشاره شده بود، در طول یک سال همچنان سرجایش مانده و حتی بدتر نیز شده است؛ فضایی که باعث شده است کلان‌بانک‌های جهان همچنان از معاملات مالی با ایران پرهیز کنند. در گزارش وزارت خارجه ایران آمده بود؛ به دلیل ارعاب و جرایم سنگین بانک‌ها از سوی آمریکا، فضای روانی برای همکاری با ایران سنگین است.
ممنوعیت معامله دلاری با ایران، نگرانی بانک‌های بزرگ از تکرار جریمه‌های سنگینی که پیش از این وزارت خزانه‌داری آمریکا بر آنها تحمیل کرده، تقابل آشکار بخش‌های قابل توجهی از نمایندگان سنا و کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای که با پایان یافتن عمر دولت اوباما می‌تواند سخت‌تر هم شود، همه و همه دسترسی شرکت‌ها به امکانات معامله با ایران را با مانع روبرو کرده است.
رفتار خزانه‌داری آمریکا علت اصلی عدم تمایل بانک‌های بزرگ برای کار با ایران است. برای اینکه آنها در سال‌های پیش مجبور شدند به خاطر کار با ایران جریمه‌های چندصد میلیون دلاری به خزانه‌داری و دادگستری آمریکا بپردازند. و حالا هم با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند.
دویچه وله تصریح کرد: پیام خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های بزرگ این است «که شما مواظب باشید و ما داریم به شما نگاه می‌کنیم». خب این یک بام و دو هوا که نمی‌شود. اگر تحریم‌ها برداشته شده‌اند که دیگر این معنی ندارد. در حقیقت 80 رصد این مشکلات به خاطر کم بودن همکاری از سوی خزانه‌داری آمریکاست.
خبرگزاری بلومبرگ در ژوئن گزارش داد که وزیران دارایی و مسئولان اتحادیه اروپا در اواخر ماه مه امسال در مذاکره با مقام‌های آمریکا تلاش کردند به راهکاری برای حفاظت از بانک‌ها و موسسات مالی اروپا در برابر تهدید مجازات‌های آمریکا به خاطر همکاری با ایران دست یابند، اما موفق نشدند.
بلومبرگ در گزارش خود گفته بود که وزیران دارایی اتحادیه اروپا از آمریکا خواسته‌اند که درباره مصون بودن آنها از تحریم‌های باقی مانده علیه ایران تضمین بدهد، اما مقام‌های ایالات متحده از اظهار نظری فراتر از بیانیه‌ها و سخنان رسمی خودداری کرده‌اند. این گزارش یک ماه پس از آن منتشر شد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با بانک‌داران مهم اروپایی در لندن تاکید کرد که بانک‌ها و موسسات مالی اروپا تا زمانی که به دنبال «تجارت قانونی» باشند، دلیلی برای نگرانی به خاطر از سرگیری همکاری با ایران ندارند. اما این سخنان نیز گره‌ای را نگشود.
دویچه وله می‌نویسد: به این محدودیت‌ها می‌توان اقدامات دیگری را نیز اضافه کرد، از جمله حکم دیوان عالی آمریکا در اردیبهشت ماه امسال به برداشت دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران برای «پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان جرایم تروریستی» و یا تصمیم اخیر کنگره آمریکا مبنی بر جلوگیری از فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران که می‌تواند خرید هواپیما از شرکت‌های دیگر را نیز برای ایران دشوار کند.