kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
یادداشت اختصاصی کارشناس مشهور کانادایی برای کیهان

برده‌داری در آمریکا تمام نشده است



عصبانیت مردم آمریکا از کشته شدن دو سیاهپوست بی‌گناه دیگر توسط پلیس این کشور به حدی بود که مردم «دالاس» را مجبور به تظاهرات خیابانی کرد. رفتارهای تبعیض‌آمیز در آمریکا که بیشتر از هر زمان دیگری در این کشور رایج شده  مردم «دالاس» مخصوصا سیاهپوستان را بسیار خشمگین کرده است. اعتراضات خیابانی در «دالاس» که روز پنج‌شنبه گذشته رخ داد به آشوب گسترده در این شهر منتج  و موجب کشته شدن 5 تن از نیروهای پلیس شده است.این اعتراض‌ها اکنون در سراسر آمریکا در جریان است.
چند روز بعد‌، «باراک اوباما» خود را به دالاس رساند تا در مراسم یادبود این 5 نفر شرکت کند.هر چند  مردم آمریکا از رئیس‌جمهور کشورشان انتظار داشتند تا در این مراسم به معضلات اجتماعی آمریکا‌، تبعیض نژادی و کشتن بی‌دلیل سیاهان این کشور بپردازد، اما وی با سرپوش گذاشتن بر این مشکلات سعی کرد که وضعیت کشور را عادی جلوه دهد‌، وی در بخشی از سخنرانی خود گفت: «ملت آمریکا به اندازه‌ای که به نظر می‌رسد از هم‌گسیخته نیست.» «اوباما این را هم گفت که «‌اکثر قریب به اتفاق پلیس آمریکا وظیفه خود را به طور حرفه‌ای و منصفانه انجام می‌دهند و ما باید از آنها تقدیر کنیم.»
باراک اوباما پس از دفاع از پلیس  در جمله‌ای که تعجب آمریکایی‌ها را هم برانگیخت مدعی شد که وضعیت نژادپرستی در آمریکا مطلوب است‌: «‌در طول عمرم‌، همواره وضعیت نژاد‌پرستی در آمریکا بهبود یافته است.»
«هنری ژیروکس»، مولف بیش از 50 جلد کتاب در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی‌، استاد دانشگاه «مک مستر» کانادا و کارشناس برجسته آمریکایی اما در یادداشتی برای کیهان به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا در حوزه نژادپرستی پاسخ داده است‌، یادداشت وی در ادامه می‌آید.
 اظهار نظر اوباما در رابطه با بهبود وضعیت نژادپرستی در آمریکا را اگر فریبکارانه برداشت نکنیم به دور از واقعیت و نادقیق است. هر چند که دیگر سیاهپوستان آمریکا همانند گذشته بدون محاکمه مجازات نمی‌شوند و در جامعه امروز از حقوق شهروندی اولیه برخوردار هستند.اما واقعیت امروز آمریکا شاید تلخ‌تر از سال‌های 1850 باشد، امروز مردان سیاهپوست آمریکایی که در بند زندان‌ها و یا در تبعید به سر می‌برند، بیش از سیاهپوستانی هستند که  در قرن 19 و 20 برده بودند‌. این واقعیت هم که سیاهپوستان بدون عذر موجه‌ای مورد ضرب و شتم، آزار و اذیت پلیس آمریکا قرار می‌گیرند انکار‌ناپذیر است. باید بدانیم تمامی این اتفاقات در کشوری رخ می‌دهد که ادعای دموکراسی واقعی را دارد و معتقد است که به دوران پسادموکراسی ورود کرده است.تعداد قابل ملاحظه‌ای از سیاهپوستان آمریکا به خاطر اینکه سابقه حضور در زندان‌های آمریکا را دارند از حق رای محروم‌اند.آنها فقط به خاطر رنگ پوستشان مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند. جامعه سیاهپوستان آمریکا بالاترین آمار بیکاری را به خود اختصاص داده است.نیمی از سیاهان در فقر مطلق زندگی می‌کنند و بسیاری از آنان از مدرسه اخراج شده‌اند. اکثر آنها در فضایی زندگی می‌کنند که خشونت و جنایت بیداد می‌کند. سیاست‌مداران محافظه‌کار آمریکایی به هر اقدامی دست زدند تا حق رای را از سیاهان بگیرند و سیاست‌های بی‌شماری را اتخاذ می‌کنند تا شرایط سرکوب اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنها را فراهم کنند. ضمنا شیوع سیاهپوست‌کشی توسط پلیس آمریکا برخلاف ادعای اوباما‌، جامعه آمریکا را به طور بی‌سابقه‌ای از هم گسیخته است، مخصوصا آنکه پلیس آمریکا می‌داند که از مجازات مصونیت قضایی دارد. آنها بی‌دلیل بازداشت می‌شوند هنگامی که در خیابان‌ها راه می‌روند. این نکته نیز بسیار قابل توجه است که دولت اوباما با آنکه ادعای همزیستی دارد بیشترین تعداد اخراج مهاجران از کشور را در کارنامه خود ثبت کرده است. خبر خوب آن است که مردم آمریکا در حال هوشیار شدن نسبت به اتفاق اطرافشان هستند. آنها به خوبی فهمیدند که اتفاقات اخیر به هیچ وجه اتفاقی نبوده و ریشه در سیاست‌گذاری سیاستمداران آمریکایی دارد و این اثبات خوبی است برای آنکه بدانیم ادعای اوباما نسبت به بهبود شرایط نژادپرستی اشتباه است.