kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۰۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱

جوانان مصری در اعتراض به روابط تل‌آویو و قاهره پرچم اسرائیل را به آتش کشیدند

همزمان با آمد و شد سیاسی میان قاهره و تل آویو و اظهارات «بنیامین نتانیاهو» درباره ازسرگیری روابط با اعراب، جوانان مصری پرچم اسرائیل را به آتش کشیدند.


در چند سال اخیر روابط پنهانی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی بیش از پیش گسترش یافته و حتی در برخی موارد مانند عربستان این روابط آشکار نیز شده است. این مسئله در حالی است که عربستان به صورت تلویحی صحبت از بازگشایی سفارت در تل آویو نیز به میان آورده است. به همین دلیل رژیم صهیونیستی با خاطری آسوده‌تر پروژه عادی‌سازی  روابط با جهان عرب را پیش می‌برد. در همین ارتباط، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم در اوج تحولی بسیار بزرگ در روابط خود با کشورهای عربی قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، «بنیامین نتانیاهو»، در مراسم فارغ التحصیلی گروهی از دانشجویان دانشکده امنیت داخلی این رژیم مدعی شد: «اسرائیل در منطقه نفوذ کرده است و جمع میان قدرت نظامی و اقتصادی، باعث توسعه قدرت سیاسی ما شده است. ما در اوج تحولی بسیار بزرگ در روابط خود با کشورهای بزرگ عربی در منطقه قرار گرفته‌ایم.» وی افزود: «صلح با مصر و اردن که همچنان حفظ شده است، مسئله‌ای حیاتی برای آینده ما به شمار می‌رود و کشورهای منطقه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که اسرائیل دشمن آنها به شمار نمی‌رود بلکه هم‌پیمان و تکیه‌گاه اصلی آنها در برابر امر مشترکی است که همه ما را تهدید می‌کند.»
در همین حال، «فهمی هویدی» نویسنده سرشناس مصری در مقاله‌ای در روزنامه الشروق مصر نوشت: «سفر اخیر «سامح شکری» وزیر خارجه مصر به تل‌آویو نشان از زمینه‌سازی برای روابط با رژیم اشغالگر است». وی افزود: «بیانیه سخنگوی وزارت خارجه مصر درباره سفر «سامح شکری» به تل‌آویو چندان اطمینان‌بخش نیست و نمی‌توان باور کرد هدف از این سفر تلاش برای پیشبرد روند صلح است.» این نویسنده سرشناس مصری در ادامه یادآور شد کابینه کنونی در اسرائیل از دو تروریست مشهور یعنی «نتانیاهو» و «لیبرمن» تشکیل شده است که به دشمنی با فلسطینیان مشهورند و این در حالی است که با تشکیلات خودگردان همکاری امنیتی دارند، بنابراین چندان نگرانی‌ از فلسطینیان ندارند که بخواهند طرح صلح را بپذیرند زیرا دولت کنونی اسرائیل، خود را در اقتدار کامل و تشکیلات خودگردان و دولت‌های عربی را در ضعف می‌بیند. «هویدی» در پایان تاکید کرد،  نشانه اقتداری که تل‌آویو برای خود قائل است این است که اسرائیل هم‌اکنون عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عرب خلیج فارس را آغاز کرده است.
آتش زدن پرچم اسرائیل در قاهره
از سوی دیگر، تنها چند روز بعد از سفر وزیر خارجه مصر به تل‌آویو، وزارت خارجه اسرائیل رسما «دیوید گوبرین» را به عنوان سفیر جدید خود در مصر معرفی کرد. شبکه خبری «راشا تودی»، گزارش داد «گوبرین» قرار است جانشین «حاییم کورین» سفیر پیشین اسرائیل در مصر شود و کار خود را از روز یکشنبه آتی آغاز می‌کند. حدود چهار ماه پیش گزارش‌هایی در رسانه‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر تغییر و تحول در شماری از سفارت‌خانه‌های اسرائیل منتشر شده و «گوبرین» به عنوان گزینه پیشنهادی برای سفارت مصر مطرح شد. معرفی سفیر جدید اسرائیل در مصر در حالی مطرح می‌شود که «سامح شکری» وزیر خارجه مصر یک هفته پیش به اسرائیل سفر کرد و با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد.
تلاش اسرائیل برای گسترش روابط با جهان عرب و مصر در حالی است که  تعدادی از فعالان مصری باحضور در برابر سندیکای روزنامه نگاران در قاهره با برگزاری تجمع اعتراض آمیز پرچم رژیم صهیونیستی را در اعتراض به سفر اخیر «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر به اراضی اشغالی و دیدار با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر این رژیم آتش زدند. به نظر می‌رسد بعد از آنکه «عبدالفتاح السیسی»، به ریاست جمهوری مصر رسید روابط میان دو دولت با بازگشایی سفارت اسرائیل در قاهره و اعزام سفیر مصر به اراضی اشغالی بهبود یافته است اما مردم مصر همچنان با این عادی‌سازی روابط به شدت مخالف هستند.