kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
پلیس آمریکا 310 سیاه‌پوست معترض را بازداشت کرد

استفاده از ربات‌های آدم‌کش برای مهار اعتراض‌های خیابانی در آمریکا

پلیس تا بن دندان مسلح آمریکا همچنان به سرکوب اعتراضات مردمی علیه نژاد‌پرستی حاکم بر این کشور ادامه می‌دهد و طی چند روز گذشته بیش از 310 نفر را بازداشت کرده است.

سرویس خارجی -

سرکوب معترضان به کشتار هدفمند سیاهان در آمریکا همچنان با شدت تمام در جریان است و نیروهای پلیس برای گرفتن انتقام 5 پلیسی که روز پنج شنبه در دالاس به انتقام دو سیاه‌پوست کشته شده همچنان به بازداشت گسترده معترضان ادامه می‌دهند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد نیروهای پلیس با تجهیزات کامل در این میدان که به نوشته نیویورک پست چیزی کم از جنگ داخلی ندارد حضور دارند. چندی پیش  «گلوبال ریسرچ» نوشت: نیروهای پلیس آمریکا در برخورد با سیاهان حتی از نظامیان ارتش این کشور در خط مقدم نیز مجهزتر  وارد میدان می‌شوند.
اما این تنها تجهیزات گسترده پلیس در مقابله با سیاهان نیست که توجهات را به خود جلب کرده در روزهای اخیر پای «ربات‌های آدم‌کش» نیز به کشتار  سیاهان باز شده به طوری که اعلام شده،  پنجشنبه گذشته پلیس دالاس برای کشتن مظنون سیاه‌پوست تیراندازی به نیروهای پلیس از یک «ربات قاتل» استفاده کرد. این ربات یک دستگاه انفجاری به همراه خود داشت که در محل حضور مظنون منفجر کرد. ربات‌هایی که قادر به کنترل یا خنثی‌سازی مواد منفجره هستند، در پی طرح سازمان دفاع آمریکا موسوم به برنامه 1033 مبنی بر توزیع تجهیزات نظامی مازاد بودجه، در سال‌های اخیر به ابزار رایجی در قرارگاه‌های پلیس تبدیل شده‌اند. ارتش آمریکا از پهپادها نیز به عنوان بمب‌افکن‌های از راه دور در سراسر جهان استفاده می‌کند،‌ اما این نخستین نمونه از استفاده از یک ربات برای کشتن مظنون توسط پلیس به شمار می‌رود.از این ربات‌ها در جنگ عراق و آمریکا برای انتقال مواد منفجره استفاده شده بود.
ادامه سرکوب ها
اما اعتراضات در شهرهای مختلف آمریکا علیه نژادپرستی پلیس همچنان ادامه دارد، براساس جدیدترین گزارش‌ها شمار بازداشتی‌ها طی چند روز گذشته به 310 نفر افزایش یافته است. خبرگزاری فرانسه  اما در این زمینه گزارش داده در ناآرامی‌ها و اعتراضات ضد تبعیض‌نژادی ۲ شب گذشته در آمریکا بیش از ۲۰۰نفر بازداشت و ۲۱ افسر پلیس زخمی شده‌اند. این خبرگزاری همچنین به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که عامل تیراندازی مرگبار دالاس به دنبال پیاده کردن یک نقشه بمبگذاری بزرگ هم بوده است.بیشتر تظاهرات‌های شنبه و یکشنبه در نقاطی مثل نیویورک، لس آنجلس و سانفرانسیسکو مسالمت‌آمیز بوده است. با این حال مقامات آمریکایی می‌گویند که تظاهرات در «سنت پاول» و  «مینه سوتا» به خشونت کشیده شده و در خلال آن 102 نفر بازداشت شده‌اند. به گفته مقامات پلیس آمریکا در جریان اعتراضات «باتون روژ» نیز حدود 100 نفر دیگر بازداشت شدند که در میان آنها «دی ری مک کسون» از رهبران معترضان نیز دیده می‌شود.معترضان در تظاهرات خود در «باتون روژ» فریاد می‌زدند: «هیچ صلحی وجود ندارد، هیچ عدالتی وجود ندارد، هیچ پلیس نژادپرستی هم نباید باشد و سیستم باید عوض شود.»
تعمیق نژادپرستی
گزارش‌ها و نظر سنجی‌های جدید اما حکایت از آن دارد که نژادپرستی در جامعه آمریکا روز به روز در حال عمیق‌تر شدن است. بر اساس نتایج نظرسنجی مؤسسه «گالوپ» شمار آمریکایی‌هایی که نگرانی بالایی درباره روابط بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان دارند در سال جاری میلادی رکورد بالای 35 درصد را به دست آورده است، این آمارها نشان‌دهنده امیدهای به یأس بدل‌شده در جامعه آمریکا است. در  سال 2008 و در روز بعد از اولین پیروزی انتخاباتی باراک اوباما از هر 10 آمریکایی هفت نفر اظهار داشته بودند که انتظار بهبود روابط بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان را در دوران ریاست جمهوری اوباما دارند.
پایگاه تحلیلی «کانترپانچ»  نیز در یادداشتی به قلم «داو لیندورف» تیراندازی به افسران پلیس در دالاس را واکنشی طبیعی از سوی سیاه‌پوستان آمریکایی در قبال سال‌ها تبعیض و بی‌عدالتی علیه آنها دانست و نوشت: «اگر یک افسر پلیس کشته شود مخصوصا بدست یک رنگین‌پوست، تمامی قوانین قضایی و اجرایی برای بررسی و محاکمه متهم مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اگر همین حادثه با شرایط بالعکس روی دهد، سکوت گزینه انتخابی اکثر دستگاه‌های قضایی خواهد بود. یکی از شعارهای همیشگی در راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز «تا عدالت نباشد، صلح نخواهد بود» است. هدف از فریاد زدن این شعار آن است که تا زمانی که عدالت وجود نداشته باشد تظاهرات‌های اعتراض‌آمیز ادامه خواهد داشت. اکنون دیگر زمان آن فرارسیده که نه فقط سرکوبگری پلیس را متوقف کنیم؛ بلکه عدالت حقیقی را برای همه اقشار جامعه و نه تنها برای طبقه ممتاز اجرا نماییم.»