kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
با دعوت از سخنگوی انصارالله به ریاض

آل سعود برای فرار از باتلاق یمن دست به دامان انصارالله شد

روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم درباره دعوت آل سعود از نماینده انصارالله در مذاکرات کویت برای سفر به ریاض اعلام کرده که «ریاض برای فرار از تنگنای یمن، دست‌ به دامان انصارالله شده است».



روزنامه «رای‌الیوم» چاپ لندن با اعلام خبر گفت‌وگوی مستقیم نماینده سعودی با نماینده انصارالله در مذاکرات صلح یمن دلایل این اقدام ریاض را تشریح کرده است‌. به گزارش فارس، این روزنامه نوشته منابع آگاه اعلام کرده‌اند عربستان قبل از عید فطر مذاکرات مستقیمی با برخی اعضای انصارالله با هدف ایجاد یک راه‌حل که به جنگ یمن پایان دهد برگزار کرده است. روزنامه «رای‌الیوم» به نقل از این منابع همچنین نوشته، «محمد عبدالسلام» نماینده انصارالله در مذاکرات صلح در راه بازگشت به یمن به جده رفته و چند روزی را با خانواده‌اش در عربستان بوده است. طبق این گزارش، درباره گفت‌وگوهای «محمد عبدالسلام» با عربستانی‌ها چیزی منتشر نشده اما منابع  آگاه احتمال داده‌اند سعودی‌ها از وی درخواست کرده‌اند پیامی را به «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله منتقل کند که محتوای آن عقب‌نشینی در الحدیده و صنعا و رفع محاصره تعز در مقابل توافق سیاسی که مطالبات انصارالله را در نظر می‌گیرد، بوده است. رای‌الیوم این را هم نوشته که «بالاتر از مطالبات امنیتی و نظامی، این گام عربستان در مذاکرات مستقیم با حوثی‌ها معانی سیاسی بسیاری دارد و سعودی‌ها از طولانی شدن نشست صلح یمن در کویت و بی‌نتیجه ماندن آن پس از 70 روز به تنگ آمده‌اند.»  موضوع مهم‌تر دیگر در این گزارش اینکه ریاض به این نتیجه رسیده که برای منافع خود باید منافع «عبد ربه منصور هادی»رئیس‌جمهور مستعفی یمن را نیز قربانی کند، زیرا کشورهای حاشیه خلیج فارس به این نتیجه رسیده‌اند «هادی» خواستار هیچ راه‌حلی سیاسی که کنار گذاشتن کلی وی از سیاست یا کم کردن اختیاراتش درآن مطرح باشد، نیست. نشست صلح یمن از 2 اردیبهشت در کویت میان هیئت میهنی و هیئت ریاض آغاز شده که 70 روز بدون نتیجه ادامه پیدا کرده است. این مذاکرات با شروع عید فطر دو هفته تعطیل شد و قرار است در نیمه ماه جاری میلادی دوباره آغاز شود.
رهبر انصارالله
از سوی دیگر، «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن با صدور پیامی عید مبارک فطر را به ملت یمن و تمام امت عربی و اسلامی تبریک گفت. رهبر انصارالله تاکید کرد، «تاکنون بسیاری از حقایق و توطئه‌ها برای ملت ما مشخص شده است، توطئه‌های دشمنان علیه امنیت، ثبات و مقدسات که شاهد مثال‌های روزانه آن جنایت‌های وحشتناکی در جهان است و نمونه آخرین آنها، آنچه در بغداد رخ داد و نیز انفجارهای انجام شده در مسجد نبوی است.»
وی تاکید کرد، «همه این‌ها دلیلی واضح بر آن  است که طبیعت خطر تکفیری هیچ حرمتی را نگه نمی‌دارد و به هیچ یک از مقدسات احترام نمی‌گذارد و از نظر آنها هدف قرار دادن هر مکان مقدسی بدون اشکال است. «الحوثی» در پایان بیان داشت: «ما این جنایت‌ها را محکوم می‌کنیم، برخی کشورهای منطقه‌ای که در تشکیل این گروه‌های تروریستی نقش دارند تا در راستای خدمت به آمریکا و اسرائیل، با استفاده از این گروه‌ها در کشورهای دیگر فتنه‌انگیزی کنند را صادقانه نصیحت می‌کنیم که در سیاست‌های اشتباه خود بازنگری کنند.»
خبر دیگر اینکه، سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد ائتلاف سعودی «به عمد» اهداف مهم صنعتی در یمن را هدف می‌گیرد تا به آینده این کشور در درازمدت لطمه بزند.