kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۰۵۴
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲

وعده رئیس جمهور چک برای برگزاری همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا

در حالی که دولت جمهوری چک با برگزاری هرگونه رفراندوم ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرده، رئیس‌جمهور این کشور به شهروندان کشورش وعده برگزاری این همه‌پرسی را داد.



سوم تیرماه گذشته مردم انگلیس در یک رفراندوم تاریخی رای به خروج از انگلیس دادند. کارشناسان همان موقع اعلام کردند که سونامی  خروج انگلیس از اروپا به سایر کشورهای عضو اتحادیه نیز خواهد رسید؛ نظر سنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که حداقل در 8 کشور اروپایی مردم خواهان برگزاری همه پرسی مشابهی مثل انگلیس هستند.در این میان گویا  اولین قدم را رئیس جمهور چک برداشته و اعلام کرده که رفراندوم مشابهی را برای ماندن یا خروج از اتحادیه برگزار خواهد کرد
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از این و در نظرسنجی ماه ژوئن 34 درصد مردم جمهوری چک خواهان خروج کشورشان از اتحادیه اروپا شده بودند.این در حالی است که برگزاری رفراندوم خلاف خواست مقامات دولتی چک است. با توجه به موجی که جدایی انگلیس از این اتحادیه ایجاد کرده، به نظر می‌رسد در این کشور نیز بر تعداد افرادی که خواهان خروج از اتحادیه اروپا هستند، اضافه شده است.به گزارش ایسنا «میلوش زمان»، رئیس جمهور چک طی سخنرانی خود در جمع مردم این کشور گفته: من با کسانی که خواهان خروج از اتحادیه اروپا هستند مخالفم اما تمام تلاش خود را می‌کنم تا به آنها برای ابراز عقیده‌شان فرصت حضور در رفراندوم را فراهم کنم. این موضع درست شبیه موضع دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس پیش از برگزاری آن همه‌پرسی تاریخی است!
در این میان با وجود اینکه ایده برگزاری رفراندوم با امضای طوماری از سوی 250 هزار تن حمایت شده است، مقامات چک می‌گویند اجازه نخواهند داد رای دهندگان تصمیم نهایی را در این باره اتخاذ کنند.