kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
اعترافات کم‌سابقه جو بایدن:

نمی‌توان اسد را به زور کنار زد /ترکیه اگر می‌تواند، خود دست به کار شود

معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت، این کشور نمی‌تواند «بشار اسد» را از قدرت در سوریه برکنار کند، ترکیه اگر می‌تواند خود وارد عمل شود.



به گزارش فارس، «جو بایدن» گفت: «من دائما با سران ترکیه دیدار می‌کنم. یادم می‌آید که آنها (مقامات ترکیه) از من می‌پرسیدند که چرا ما (در سوریه) منطقه پرواز ممنوع ایجاد نمی‌کنیم یا کار دیگری را انجام نمی‌دهیم؟ من هم گفتم شما خودتان عضو ناتو هستید و دقیقا با سوریه هم مرز هستید. شما این هواپیماهای لوکس را دارید، چرا از آنها استفاده نمی‌کنید؟ آنها سکوت کردند. من گفتم شما نمی‌خواهید خودتان وارد عمل شوید، نمی‌خواهید خودتان کسی باشید که این کار را انجام می‌دهد.»
بایدن سپس با یادآوری «خطرات مداخله نظامی در سوریه» گفت: «برای اینکه با (بشار) اسد برخورد کنیم، باید با روسیه و ایران هم برخورد کنیم. توان آتش روسیه در آنجا پرقدرت است. روسیه سامانه راداری در سوریه مستقر کرده است و این سامانه بخش بزرگی از کشور را تحت پوشش خود دارد.»
بایدن که با شبکه «بلومبرگ» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سؤال خبرنگار شبکه مزبور که «افراد بسیاری هستند که می‌گویند آمریکا باید اسد را کنار بزند» گفت: «خوب وقتی مقامات را تحت فشار قرار می‌دهید،  آنها می‌پرسند که خوب از ما می‌خواهید با اسد چه بکنیم، کنار بزنیمش؟ چطور باید این کار را کرد؟ می‌گویید از موشک‌های «تاماهوک» استفاده کنید. یعنی از ما می‌خواهید که اعلام جنگ کنیم؟ خوب، پس عراق را در نظر بگیرید، آیا قرار است باز هم 100 هزار نیرو به آنجا (سوریه) اعزام کنیم؟ این چیزی است که می‌خواهید؟... آخرش چه می‌شود؟»
بایدن در ادامه مدعی شد: «تمرکز آمریکا در حال حاضر بر تقویت کمک‌های بشردوستانه، تلاش برای تشکیل دولتی جدید در سوریه و شکست دادن داعش است.»
طی دو سال گذشته عربستان و ترکیه  به خاطر عقب‌نشینی آمریکا در قبال بحران سوریه و خودداری واشنگتن از مداخله نظامی و یا ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه، از آمریکایی‌ها بارها ابراز دلخوری کرده‌اند.
نبرد بزرگ حلب
به گزارش تسنیم، یک منبع میدانی در استان حلب اعلام کرد، عملیات اصلی آزادسازی حلب به زودی آغاز می‌شود. هم اکنون ارتش سوریه و نیروهای مقاومت سرگرم آزادسازی مناطق اطراف این شهر هستند.
به گفته این منبع، در عملیات حلب، نیروهای مقاومت و ارتش سوریه با هواپیماهای جنگی روسی و سوریه حمایت می‌شوند.در مقابل نیز، رژیم عربستان برای تروریست‌ها سلاح‌‌های جدید و حتی پنج فروند پهپاد ارسال کرده است. پیش از این گزارش شده بود این عملیات آغاز شده است.
از استان «دیرالزور» نیز خبر رسیده، جنگنده‌های ارتش سوریه با بمباران مواضع داعش در شرق این استان، 70 تروریست را از پای درآوردند و 100 نفر دیگر را نیز زخمی کردند. شهر «دیرالزور» ماه‌هاست که در محاصره داعش قرار دارد.ارتش سوریه در استان «حماه» هم طی عملیاتی توانست شهرک «الرمیله» را از اشغال داعش خارج کند. تپه‌های اطراف این شهرک نیز پس از درگیری با تروریست‌ها، به دست نیروهای دولتی آزاد شد.
بشار اسد در کنار سربازان
به گزارش ایسنا، بشار اسد اما شب دوشنبه با حضور در جبهه «غوطه شرقی»، به همراه سربازان در فرودگاه نظامی «مرج السلطان» افطار کرد. این فرودگاه در 15 کیلومتری شرق دمشق واقع است.
بشار اسد پس از صرف افطار، به نظامیان سوری گفت: «این لقمه برای من حلال‌ترین لقمه در زندگی‌ام بود.» در ارتباط با این دیدار، تصاویری منتشر شده که رئیس‌جمهور سوریه را با پیراهن سفید در جمع نظامیان نشان می‌دهد.