kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۵۶۳
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
پس لرزه‌های همه‌پرسی انگلیس به روایت واشنگتن پست

7 کشور اروپایی دیگر در صف جدایی از اتحادیه اروپا

یک روزنامه آمریکایی با اذعان به اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند به طور جدی «تمدن» غرب را تهدید کند به بررسی کشورهایی پرداخت که گزینه‌های بعدی خروج از این اتحادیه هستند.

سرویس خارجی-

روزنامه واشنگتن پست به نقل از «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا هشدار داده که پیامدهای زلزله سیاسی در انگلیس حتی محدود به اروپا نیز نخواهد بود و همه کشورهای غربی جهان را در بر خواهد گرفت.به گفته «تاسک» اکثر کشورهای اتحادیه اروپا با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که شرایط را برای خروج آنها از اتحادیه اروپا دومینووار فراهم می‌کند. طبق این گزارش مردم کشورهای سوئد، دانمارک، فرانسه، مجارستان، یونان، هلند، اسکاتلند با بحران‌ها و موانعی رو به رو هستند که نارضایتی آنها را سبب شده و همین نارضایتی شرایط را برای خروج آنها از اتحادیه اروپا فراهم می‌آورد.
در واقع اکثر این کشورها منتظر جرقه‌ای برای آتش‌زدن به خیمه‌ پوشالی اتحادیه اروپا بودند که این جرقه با برگزاری همه‌پرسی در انگلیس و خروج این کشور از اتحادیه اروپا زده شد. نشانه‌های این نارضایتی‌ها را در جریان اعتراضات گسترده مردمی، تظاهرات و بحران‌های پی‌درپی در کشورهای اتحادیه اروپا اخیراً شاهد بودیم.در پی مثبت شدن رأی رفراندوم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اسکاتلند و ایرلند شمالی نیز خواستار برگزاری رفراندومی برای جدایی از انگلیس شدند. نخست‌وزیر اسکاتلند گفته تمایل زیادی به برگزاری همه‌پرسی جدایی از بریتانیا دارد. این یعنی بریتانیا نیز خود در خطر تجزیه شدن قرار دارد.نتایج حاصل از برگزاری این رفراندوم و پیامدهای شوک‌آور آن در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و... آنچنان زیاد است که شش عضو مؤسس اتحادیه اروپا دیروز در برلین پایتخت آلمان برای تشکیل یک جلسه اضطراری گردهم آمدند تا نسبت به نتایج همه پرسی در انگلیس و روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا با یکدیگر گفت‌وگو کنند.
وزیران خارجه آلمان، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، لوگزامبورگ و هلند همچنین راه‌های جلوگیری از خروج احتمالی سایر کشورها از اتحادیه اروپا را بررسی کردند. وزیر خارجه آلمان به خبرنگاران گفت «ما مطمئن هستیم از عهده شوک خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برخواهیم آمد. وزیران خارجه اروپایی ابراز امیدواری کردند که موارد مشابه انگلیس در این اتحادیه تکرار نشود. شماری از احزاب ملی‌گرا در این اتحادیه اما از رأی همه‌پرسی انگلیس استقبال کرده و گفته‌اند که چنین روندی را در کشورهای خود دنبال خواهند کرد. از سوی دیگر در حالی که اکثر مردم انگلیس در همه‌پرسی روز پنجشنبه از خروج این کشور از اتحادیه اروپا حمایت کرده‌اند گروهی از شهروندان انگلیسی با تهیه طوماری خواستار برگزاری مجدد همه‌پرسی عضویت در اتحادیه اروپا شده‌اند! این عده با شعار «رأی‌من کو؟» در خیابان‌های برخی شهرها از جمله لندن راهپیمایی کردند.
اگر تعداد امضاکنندگان این طومار در سایت پارلمان انگلستان به بیش از 100 هزار امضا برسد پارلمان باید این مسئله را به بحث و گفت‌وگو بگذارد.
گفتنی است طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با کسب 52 درصد آرا، بر دیدگاه باقی ماندن در این اتحادیه پیروز شدند. گفته شده روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دو سالی طول می‌کشد. اما رهبران اتحادیه اروپا اصرار دارند تکلیف این کشور زودتر مشخص شود. این کشورها اعلام کرده‌اند قصد تنبیه انگلیس را دارند.
ادامه پس لرزه‌ها
مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه درباره همه پرسی انگلیس درباره خروج از اتحادیه اروپا گفته، انگلیس جنبشی را آغاز کرد که نمی‌توان آن را متوقف کرد. و به زودی کشورها یکی پس از دیگری شاهد چنین همه‌پرسی خواهند بود. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز با شورای وزیران تشکیل جلسه اضطراری داده و قرار است پارلمان فرانسه نیز عواقب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را بررسی کند.
«فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان هم از مقامات اروپایی خواسته تا در پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به خواسته‌های مردم توجه بیشتری نشان دهند و عملکرد بهتری داشته باشند.باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اما در واکنش  به نتیجه این همه‌پرسی گفته واشنگتن به تصمیم مردم انگلیس در این باره احترام می گذارد.اما ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را نتیجه خودسری دولت کامرون دانست. رئیس دولت کاتالونیا نیز از نتایج این همه‌پرسی استقبال کرده و گفته تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا موجب تقویت موضع کاتالونیا برای استقلال و جدایی از اسپانیا خواهد شد.»رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز گفته، در صورتی که اتحادیه اروپا مسیر کنونی خود را ادامه بدهد در آینده نزدیک شاهد خروج تعداد بیشتری از اعضای خود خواهد شد.
آمریکا هم لرزید
در حالی که نتایج رفراندوم انگلیس حتی برخی از حامیان «برگزیت» را شوکه کرده است «جنبش ملی‌گرای تگزاس» آمریکا اطمینان داده که مردم این ایالت هم در سال 2018 به استقلال از آمریکا رأی خواهند داد و اکنون فرماندار این ایالت باید به درخواست «تگزیت» پاسخ دهد.
اما تگزاس تنها نقطه در آمریکا نیست که تحت تأثیر رأی خروج مردم انگلیس قرار گرفته چرا که این احتمال وجود دارد دیگر ایالت‌های آمریکا یکی پس از دیگری خواستار برگزاری همه‌پرسی استقلال از این کشور شوند.
طرح اروپا برای مجازات انگلیس
شخصیت‌های سرشناس بروکسل که به شدت نگران تکرار سناریوی انگلیس در سایر کشورهای اروپایی هستند در حال طرح‌ریزی یک سری برنامه‌های محرمانه هستند تا انگلیس رابه دلیل خروج از اتحادیه اروپا مجازات کنند، به گفته خودشان براساس اعلام منابع آگاه درس عبرتی شود برای سایر کشورهای عضو. احتمال دارد کمیسیون اتحادیه اروپا نیز یک نشست اضطراری را تشکیل دهد تا راه‌های پر کردن این حفره بزرگ در اتحادیه اروپا را بررسی کنند. از جمله این راه‌ها ارائه یک بسته اصلاحی به کامرون است که این اصلاحیه امتیاز ویژه‌ای به انگلیس درباره مهاجرت در اتحادیه اروپا می‌دهد. دیوید کامرون پس از همه‌پرسی تاریخی انگلیس مجبور به استعفا شد. از دیگر راه‌های ارائه شده تأکید بر وحدت بیشتر، همکاری‌های دفاعی بیشتر در حوزه اتحادیه اروپا بدون انگلیس است. همچنین هزاران انگلیسی که به عنوان کارمند مدنی در اتحادیه اروپا کار می‌کنند از این پس از حق رأی دادن در اتحادیه اروپا محروم خواهند شد. برخی نیز به شدت تأکید دارند که نماینده انگلیس را از اظهارنظر در قوانین اتحادیه اروپا منع کنند.
سونامی مالی
پس از اعلام نتایج همه‌پرسی انگلیس که خروج این کشور از اتحادیه اروپا را به دنبال داشت ارزش سهام در بازارهای مالی جهان تنها ظرف یک روز 2/1 تریلیون دلار کاهش یافت که این آمار برای یک روز از سال 2007 در بازارهای مالی جهان بی‌سابقه بوده است.
ابتدا بحران از بازارهای آسیایی آغاز شد و سپس به بازارهای اروپا و جمعه شب به بازار مالی آمریکا رسید. حتی خبر رسیده که بازار بورس کره جنوبی تعطیل شده است. در همان ساعات اولیه صبح جمعه بسیاری از کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده بودند اقدام به فروش سهام خود کردند و سهام شرکت‌هایی که به نحوی با اتحادیه اروپا در ارتباط بودند و یا در آنجا سرمایه‌گذاری کرده بودند به شدت سقوط کرد. خروج انگلیس نگرانی‌های گسترده‌ای را درباره احتمال ضعیف شدن سراسری اقتصاد جهانی ایجاد کرده است و کارشناسان بر این باورند که این سونامی مالی هفته آینده نیز ادامه خواهد یافت.