kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
هفته‌نامه اشپیگل:

احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، رهبران اروپا را به وحشت انداخته است

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل به سکوت همراه با ترس صدراعظم آلمان و برخی سران اروپا درباره مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اشاره کرده و وقوع چنین سناریویی را یک «فاجعه» برای آلمان ارزیابی کرده است.


انگلیسی‌ها 23 ژوئن (3 تیرماه ماه آینده) در خصوص ادامه عضویت 43 ساله کشورشان در اتحادیه اروپا تصمیم گیری می‌کنند. باور برخی  کارشناسان بر  این است که با خروج انگلیس اتحادیه اروپا نیز فرو خواهد پاشید و همین احتمال رهبران اروپایی را به وحشت انداخته است، چرا که  این خروج می‌تواند بزرگترین عقب‌گرد اتحادیه در تاریخ آن باشد.
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌های  منتشر شده نیز  نشان می‌دهد بیش از نیمی رای دهندگان در ۸ کشور اتحادیه اروپا خواستار برگزاری همه پرسی شبیه انگلیس برای تصمیم‌گیری راجع به ادامه عضویت در این اتحادیه هستند.
رسانه‌های اروپایی اما اعلام کرده‌اند برخی سران این اتحادیه از وحشت تبعات خروج احتمالی انگلیس بر اروپای متحد، گفت‌وگوهای محرمانه خود را  درباره آینده اتحادیه اروپای بدون انگلیس را آغاز کرده‌اند و طرح «ب» با تمرکز بر همکاری دفاعی و امنیتی نزدیکتر در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را نیز تدوین کرده‌اند. هفته‌نامه آلمانی  «اشپیگل» نیز  در مقاله‌ای به عواقب خروج انگلیس از این اتحادیه برای آلمان پرداخته و نوشته: «سناریوی خروج انگلیس  برای آلمان یک فاجعه است، بااین‌همه صدراعظم آلمان از ترس، از هرگونه هشدار بلند درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا پرهیز می‌کند.»
این هفته‌نامه در بخش دیگری از گزارش خود سبه سخنان «یان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با «اشپیگل» نیز پرداخته که اظهار داشته بود: درست و هوشمندانه این است که حتی الامکان در این باره (مسئله خروج انگلیس در اتحادیه اروپا) سکوت کنیم.» تا بدین ترتیب وی نیز به نوعی وحشت خود از عواقب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به نمایش گذاشته باشد.
این گزارش می‌افزاید: «برای آلمان یک مسئله اساسی‌تر هم مطرح است، توافق بر سر پروژه اروپایی بخشی از هویت بعد از جنگ آلمان است، اما خداحافظی انگلیس به اتحادیه اروپا ضربه‌ای وارد می‌کند که به‌دشواری بهبود می‌یابد و این در دورانی اتفاق می‌افتد که در آن اروپا در یک بحران تاریخی قرار دارد. در برلین همچنین این نگرانی وجود دارد که خروج انگلیس نیروهای فرار از اتحادیه اروپا را از جمله در شرق که همبستگی اروپایی در آن شدیداً کاهش پیدا کرده و در جنوب که اقتصاد بعد از نقطه اوج بحران یورو همچنان سر پا نشده است تقویت کند. اگر اروپا از اتحادیه اروپا خارج شود این پیامی خواهد بود برای فروپاشی اتحادیه اروپا.»
«وولفگانگ شایبله»، وزیر دارایی آلمان نیز اخیراً این مسئله را «ممکن» دانسته که انگلیس به نمونه‌ای برای ترک دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از این مجموعه تبدیل شود. بدون انگلیس به‌عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا همچنین در زمینه سیاست امنیتی و خارجی هم به‌شدت اهمیت خود را از دست می‌دهد.