kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
رئیس سازمان بهزیستی کشور:

سالانه 30 هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند

رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: سالانه 30 هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند.


همدان- خبرنگار کیهان:

انوشیروان محسنی بندپی در سفر به همدان افزود: برای جلوگیری از تولد کودکان دارای معلولیت‌های ژنتیکی، لازم است تا انجام آزمایشات به ویژه برای ازدواج‌های فامیلی اجباری شود که این امر در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: مطابق برنامه مذکور، انجام آزمایشات ژنتیکی قبل از ازدواج‌های فامیلی برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) رایگان انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها درباره اهمیت مشاوره و آزمایشات ژنتیک از اهداف برنامه‌های بهزیستی به شمار می‌رود و در همین راستا 260 مرکز مشاوره ژنتیک در کشور فعال هستند که 90 درصد آن به صورت خصوصی و غیر دولتی اداره می‌شوند.
محسنی بندپی یادآور شد: در دو سال گذشته با فعالیت مراکز مشاوره، از تولد 900 نوزاد مبتلا به معلولیت‌های شدید در کشور جلوگیری و ختم حاملگی داده شد که 17 مورد آن مربوط به استان همدان بود و ما موظف به ارائه خدمات مشاوره و آزمایشات ژنتیکی رایگان به این خانواده‌ها هستیم تا حاملگی دوم آنها با آگاهی باشد.
وی گفت: همچنین در 31 استان طی سال‌های 93 و 94، غربال‌گری اختلال اوتیسم، منجر به شناسایی 2500 کودک مبتلا به این اختلال شد که با ارائه به موقع خدمات، برگشت‌پذیری آنها سریع‌تر انجام می‌شود.
وی خاطرنشان ساخت: برای غربال‌گری شنوایی نیز طی مدت مذکور،‌حدود دو میلیون نوزاد را تحت پوشش قرار دادیم که پوشش این طرح را در سال 95، به معادل 90 درصد نوازدان تازه متولد شده خواهیم رساند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در سه سال گذشته، تعداد 6 هزار کودک ناشنوا را برای دریافت خدمات تخصصی و کاشت حلزون معرفی کردیم که منجر به شنوا شدن آنها شد.
وی ادامه داد: با اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم نیز، تعداد 3 میلیون کودک سه تا پنج سال مورد معاینه قرار گرفتند که بیش از 150 هزار نفر از آنها برای درمان تنبلی چشم به مراکز مربوط معرفی شدند.
محسنی بندپی از رصد آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور خبر داد و اعلام کرد: در 190 شهرستان کشور، شبکه شناسایی آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارد که با اقدامات این شبکه‌ها در سال 94، تعداد 2880 خانم و 1400 نفر آقا، از اقدام به خودکشی منصرف شدند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در سفر به همدان، حمیدرضا الوند را به عنوان مدیرکل جدید بهزیستی استان معرفی کرد.