kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۱۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱

پنتاگون: روسیه قادر است در عرض 60 ساعت ناتو را نابود کند

مقام وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد؛ مسکو می‌تواند طی 60 ساعت ناتو را نابود کند اما این کار پس از سال 2017 سخت‌تر خواهد شد.

سرویس خارجی-

تنش در روابط روسیه و ناتو هر روز رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد. ناتو سه‌شنبه گذشته «بزرگترین» رزمایش نظامی ضد روسی خود را با 31 هزار نیرو از 24 کشور عضو بیخ گوش روسیه و در لهستان آغاز کرد. روسیه نیز در مقابل یک موشک ضد ماهواره را که قادر است ماهواره‌های اطلاعاتی آمریکا را نابود کند با موفقیت آزمایش کرد. اما برخی از مقامات غربی در مورد توان ناتو در زورآزمایی مقابل روسیه تردید جدی دارند. «مایکل کارپنتر»، جانشین دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور روسیه یکی از این مقامات است. وی گزارش اخیر مرکز «رند» را تایید کرده و گفته است که «نیروهای روسی حداکثر 60 ساعت زمان می‌خواهند تا به پایتخت کشورهایی چون استونی و لتونی برسند.»کارپنتر در جریان جلسه کمیته روابط خارجه سنا هم در این‌باره گفته: «نمی‌دانم اکنون در مقایسه با زمانی که گزارش «رند» منتشر شده چه‌قدر پیشرفت کرده‌ایم اما مطمئنم تا پایان سال 2017 یعنی زمانی که نیروهای نظامی بیشتری در شرق اروپا خواهیم داشت، این مسئله سخت‌تر می‌شود.»گزارش مرکز «رند» نتیجه گرفته که ناتو «نمی‌تواند به صورت موفق از مناطق در معرض تهدید کشورهای تحت حمایتش دفاع کند لذا باید بیش از هفت یگان را در حوزه بالتیک خود مستقر کند.» «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا نیز در سخنانی تقابل بین آمریکا و روسیه را «جدی» خواند و گفت: «تغییرات در پنتاگون برای مقابله با پنج چالش جدی یعنی چین، روسیه، ایران، کره شمالی و تروریسم حیاتی است.»
 خبرگزاری  اسپوتنیک اما در گزارشی با اشاره به چالش غرب با روسیه نوشت‌: «ناتو  در صورتی که استقرار سامانه دفاع موشکی خود را در اروپا ادامه دهد‌، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات را در طول تاریخ خود مرتکب خواهد شد.»بر اساس این گزارش «حتی برخلاف ادعای مکرر غرب درمورد اینکه این سامانه تهدیدی جدی برای روسیه نیست و هدف از آن ایران یا کره شمالی است اما استقرار چنین سامانه‌ای باعث می‌شود تا روسیه همه تلاش‌هایش را در جهت خلع سلاح متوقف کند که چند دهه درباره آن مذاکره شده است.»