kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
واشنگتن فری بیکن گزارش داد

ماهواره‌های اطلاعاتی آمریکا در تیررس موشک‌های ماهواره‌زن روسیه

روسیه در گامی تازه در زمینه توسعه جنگ افزاری که قادر باشد سامانه‌های ناوبری، مخابراتی و ماهواره‌های اطلاعاتی آمریکا را نابود کند، با موفقیت یک موشک ماهواره زن جدید آزمایش کرده است.

سرویس خارجی-

به نظر می‌رسد افزایش تنش‌ها بین روسیه و ناتو دو طرف را وارد مسابقه تسلیحاتی جدی کرده است.
 ناتو روز سه شنبه بزرگترین رزمایش نظامی ضد روسی خود را با 31 هزار نیرو از 24 کشور عضو بیخ گوش روسیه در لهستان آغاز کرد. از سوی دیگر این مبارزه نیز خبر رسیده که روسیه یک موشک ضد ماهواره را که قادر است ماهواره‌های اطلاعاتی آمریکا را نابود کند با موفقیت آزمایش کرده است
به نوشته وبگاه «واشنگتن فری‌بیکن»، موشک «نودال» از مرکز موشکی «پلستک» در 500 مایلی شمال مسکو، پایتخت روسیه شلیک شده است. این موشک از سوی ماهواره‌های جاسوسی آمریکا رصد شده و عنوان شده که پرتاب آن با موفقیت همراه بوده است. بر اساس این گزارش، این پرتاب نشانه «موقعیتی بزرگ» برای مسکو و تلاش‌هایش در زمینه توسعه جنگ افزار‌هایی است که قادر است سامانه‌های ناوبری، مخابراتی و ماهواره‌های اطلاعاتی آمریکا را نابود کند.
البته اطلاعات چندانی از این شلیک موفقیت آمیز در دسترس نیست و مشخص نیست که موشک نودال علیه یک ماهواره شلیک شده یا در مسیر زیر مداری بدون برخورد با هدف پرتاب شده است.
این اقدام دومین مورد در نوع خود و به دنبال پرتاب موشک دیگری  از سوی روسیه در سال گذشته میلادی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد این کشور در حال پیشرفت در زمینه ساخت سلاح ضد ماهواره است. روسیه در دوره ریاست جمهوری «ولادیمیر پوتین» مبادرت به نوین‌سازی کامل زرادخانه راهبردی و توسعه و بهبود جنگ افزارهای جدید چون موشک‌های ماهواره زن برآمده است.
 به گزارش فارس سر لشگر «دیوید. جی. باک» فرمانده  بخش فضایی آمریکا نیز  در جلسه استماع سنا در ماه مارس گفته بود که روسیه در حال توسعه سلاح‌های فضایی است. ژنرال «جان هایتن» فرمانده بخش هوا فضای آمریکا نیز در این زمینه گفت: «هم روسیه و هم چین در حال ساخت سلاح‌های فضایی هستند. آن‌ها در حال توسعه قابلیت‌هایی هستند که ما را نگران می‌کند.»
 در انتهای گزارش این وبگاه آمریکایی همچنین، با اشاره به اقدام‌های چین در این زمینه آمده است: «چین نیز در حال توسعه موشک‌های ماهواره زن برآمده و در سال 2007 یک آزمایش انجام داده و یک ماهواره هواشناسی را نابود کرده است که در نتیجه آن ده‌ها هزار قطعه خطرناک از ماهواره نابود شده در مدار زمین پخش شدند.»