kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷

آثار استغفار در قرآن


در قرآن برای استغفار و توبه و گفتن ذکر «استغفرالله ربی و اتوب الیه» آثاری بیان شده که شامل رفع بلا، دفع بلا و نیز جلب نعمت و رحمت الهی بیان شده است. در آیات سوره هود بیان می‌شود که پیامبران الهی از مردم می‌خواهند تا این گونه عمل کنند تا به این آثار دست یابند.
از جمله آثار استغفار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. افزایش ثروت و برخورداری از برکت الهی با ریزش برکات آسمانی و نزولات. (هود، آیه 52)
2. افزایش قوت و قدرت: افزایش قوت و نیرو که زمینه ساز قدرت انسان است؛ زیرا تا انسان قوت و نیرو نداشته باشد، توانایی و قدرتی برای انجام یا ترک کاری نخواهد داشت. بنابراین با استغفار و توبه می‌توان به این آثار دست یافت.(هود، آیه 52)
3. تقرب الی الله: برای رسیدن به مقام قرب الهی یکی از بهترین راه‌هایی که پیامبران بیان کرده‌اند همین استغفار و توبه است. (هود، آیه 61)
4. اجابت دعا: تقرب، زمینه‌ساز اجابت دعا و حتی مستجاب الدعوه شدن است. این از دیگر آثاری است که برای استغفار و توبه در قرآن بیان شده است. (هود، آیه 61)
5. رحمت خاص: اگر انسان بخواهد از مرحمت و رحمت خاص الهی برخوردار باشد، بهترین راه آن استغفار و توبه است. (هود، آیه 90)
6. مودت: برخورداری از مودت و دوستی خدا و خلق با استغفار، امکان‌پذیر است. (همان)
بهتر است که انسان روزانه دست کم هفتاد بار استغفار کند؛ زیرا اگر خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید استغفار آن حضرت به میزان هفتاد بار موجب نمی‌شود تا خداوند از منافقان و کافران در گذرد مفهوم مخالف آن این است که این استغفار اگر به این میزان در حق غیرکافر یعنی مومن و مسلمان باشد مقبول خواهد بود. هر چند استغفار ما در حد استغفار پیامبر(ص) نیست ولی بی‌تاثیر نخواهد بود.