kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۹۱۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
در لهستان

بزرگترین رزمایش ضد روسی ناتو پس از جنگ سرد آغاز شد

بزرگترین رزمایش نظامی ضدروسی ناتو پس از جنگ سرد با حضور هزاران سرباز،تانک، نفربر و جنگنده در لهستان آغاز شد.

سرویس خارجی-

تنش در روابط روسیه و غرب طی هفته‌های گذشته بار دیگر  بالا گرفته است. آمریکا اخیرا سپر دفاع موشکی800 میلیون دلاری خود را در یکی از پایگاه‌ها در رومانی فعال کرد که این اقدام با واکنش شدید روسیه مواجه شد و پوتین قول داد که تمامی اقدامات را برای خنثی کردن این سامانه به کار خواهد گرفت.  پوتین در واکنش به این اقدام تحریک‌آمیز آمریکا  قاطعانه هشدار داد که مسکو چاره‌ای جز هدف گرفتن رومانی که اخیرا یک پایگاه دفاع موشکی ناتو را در خاک خود افتتاح کرده و لهستان که قصد دارد ظرف دو سال همین کار را انجام دهد، ندارد.
حال  ناتو در جدیدترین اقدام تحریک‌آمیز خود  بزرگترین رزمایش ضدروسی  خود را که دو هفته به طول خواهد انجامید در لهستان آغاز کرده است که نوید شروع دور تازه‌ای از تنش‌ها را بین روسیه و ناتو می‌دهد. .این رزمایش بزرگ نظامی دیروز (سه‌شنبه) در میان افزایش تنش‌ها در منطقه آغاز شده و قرار است در تمام مدت این 2هفته، حدود 31 هزار نیروی نظامی شامل 14 هزار نظامی آمریکایی ، 12 هزار نظامی لهستانی و نیز 1000 نظامی از انگلیس شرکت داشته باشند. علاوه براین، تعداد بسیاری جنگنده و ناو جنگی نیز در کنار 3 هزار خودروی جنگی از 24 کشور عضو ناتو در این رزمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بنا بر اعلام منابع غربی این رزمایش با در نظر گرفتن تهدیدی فرضی از جانب شرق اروپا برگزار می‌شود!  بنا بر این گزارش، علاوه بر 24 کشور عضو ناتو، برخی از کشورهای غیرعضو مثل اوکراین، گرجستان، سوئد و فنلاند نیز در این رزمایش حضور دارند. رزمایش «آناکوندا-16» در شرایطی در لهستان آغاز می‌شود که روسیه اخیرا درباره گسترش فعالیت‌ها و تحرکات نظامی ناتو در شرق اروپا به شدت هشدار داده است.تقریبا اکثر رسانه های غربی این رزمایش را دارای «پیام روشن به پوتین» عنوان کرده و نوشته‌اند این رزمایش بزرگترین تمرین نظامی ضدروسی ناتو بعد از جنگ سرد به شمار می‌رود.  به گزارش تسنیم، وزیر خارجه روسیه در دیدار با  همتای فنلاندی خود در واکنش به این رزمایش گفته: «کرملین تدابیر نامشخص و نامعینی را برای پاسخ به فعالیت‌های ناتو در منطقه بالتیک، اتخاذ خواهد کرد.»