kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۶۸۱
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
معاون بهداشتی وزارت بهداشت هشدار داد

63 هزار مرگ ناشی از مصرف دخانیات

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، گفت: یکی از سخت‌ترین کارهای حوزه بهداشت کنترل دخانیات است چرا که 63 هزار مرگ به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مصرف دخانیات مرتبط است.



علی‌اکبر سیاری در دهمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات،‌گفت: تجارتی که از واردات، تولید و قاچاق سیگار به دست می‌آید، از یک جنس است. یکی از سخت‌ترین کارهای حوزه بهداشت کنترل دخانیات است. چرا که 63 هزار مرگ به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آن مرتبط هستند.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: 23 برابر مصرف مواد دخانی سرطان ریه را بیشتر می‌کند و 10 تا 20 سال از عمر انسان‌ها می‌کاهد. همچنین 2 تا 4 برابر بروز سکته‌های قلبی و مغزی را بیشتر می‌کند.
سیاری ادامه داد: برخی از افراد اقدام به سم‌فروشی می‌کنند و برخی دیگر به قاچاق و تولید مواد دخانی می‌پردازند. در واقع اصل کار آنها با هم برابر است و برای سود با سلامت مردم بازی می‌کنند. وزارت بهداشت باید از طریق اهرم‌های قانونی خود در این زمینه اطلاع‌رسانی کند و این حاشیه سود بالا کار را سخت می‌کند.
همچنین در این جلسه محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات نیز به فارس گفت:‌ آمادگی این را داریم که هر سال به دانشگاهی که در زمینه دخانیات بهترین عملکرد را دارد، جایزه اهدا کنیم.
وی افزود: بعضی از سازمان‌ها در حوزه دخانیات حضور کمرنگ و بی‌رنگی دارند در این زمینه وزارت ارشاد و صدا و سیما اصلاً حضوری ندارند. در حالی که کارهای فرهنگی در این زمینه را باید این دو سازمان انجام دهند. عضو اصلی ستاد هستند و باید در جلسات رسمی حاضر شوند.
دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات افزود: از وزیر بهداشت تقاضا دارم در شورای عالی سلامت موضوع دخانیات را به طور جدی مطرح کند چنانچه از سوی رئیس‌جمهور مورد توجه قرار گیرد قابل بررسی و برنامه‌ریزی مدون خواهد شد و مسئولیت‌ها نیز تقسیم می‌شود.