kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۶۷۶
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲

جوانمردی بسیج مردمی در نبرد فلوجه به روایت رسانه‌های غربی

برخی خبرگزاری‌های غربی علت کند شدن پیشروی نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق در فلوجه را وسواس این نیروها در خصوص حفظ جان غیرنظامیان اعلام کردند.



خبرگزاری رویترز طی گزارشی از نبرد فلوجه، به نقل از فرماندهان بسیج مردمی اعلام کرده که پیشروی به سمت مرکز شهر تنها در صورتی ادامه می‌یابد که غیرنظامیان به طور کامل شهر را ترک کنند.
به گفته «هادی عامری» از فرماندهان ارشد بسیج مردمی، «تا وقتی که خانواده‌ها و مردم غیرنظامی داخل شهر (فلوجه) حضور داشته باشند، ما وارد این شهر نخواهیم شد.» وی در پاسخ به این سؤال که «اگر شهر از غیرنظامیان تخلیه شود، چه خواهید کرد؟» نیز گفت: «بلافاصله پس از تخلیه شهر از غیرنظامیان، ما وارد شهر می‌شویم و آن را از غده سرطانی و شیطانی(داعش) پاکسازی خواهیم کرد.»
شبکه خبری «فرانس-24» نیز گزارش داده، علت کندی پیشروی نیروهای بسیج مردمی در فلوجه، حضور غیرنظامیان در این شهر است. «عون حلداوی» خبرنگار این شبکه که از فلوجه گزارش می‌داد، افزود:‌«مسئله اینجاست که نیروهای داعش، که گمان می‌رود شمار آنها بین 500 تا 900 نفر باشد، در مرکز شهر با غیرنظامیان ادغام شده‌اند. به همین خاطر، حرکت (نیروهای بسیج مردمی) کند شده است. (با این حال)، من فکر می‌کنم این روزها، روزهای آخر فرمانروایی داعش بر فلوجه باشد.»
نیروهای بسیج مردمی به سفارش مرجعیت عراق، در حفظ جان و مال مردم فلوجه شدیداً ملاحظه می‌کنند و برای حفاظت از آنها و انتقال زنان، کودکان و پیرمردان و همه غیرنظامیان به مناطق امن، از خود وسواس زیادی به خرج می‌دهند. تا باشد که این همه اخلاق‌مداری و جوانمردی در تاریخ ثبت شود.
طبق گزارش سازمان ملل، حدود 50 هزار شهروند عراقی در فلوجه حضور دارند و دسترسی آنها به آب و مواد غذایی و دارویی محدود است.
شماری از خانواده‌ها خود را از طریق رود فرات از چنگال داعش رهانیده‌اند. این شیوه فرار، برای مردم بسیار پرخطر است؛ دیروز 13 نفر از اهالی منطقه «الحصی» در جنوب فلوجه نیز حین فرار از طریق فرات، توسط تروریست‌های داعش غرق شدند. شماری از غرق‌شدگان، زن و کودک بودند.
اما، با وجود این مشکلات، عملیات در فلوجه علیه تروریست‌های تکفیری ادامه دارد؛ «کریم النوری» سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراق گفت:‌«نیروهای عراقی حلقه محاصره علیه داعش در داخل فلوجه را پس از تسلط بر اطراف شهر، تنگ‌تر کردند.»
عملیات فلوجه از سوم خرداد به فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق آغاز شده است و حدود 22 هزار نفر از نیروهای بسیج مردمی، ارتش و عشایر در این عملیات حضور دارند. طی روزهای اخیر ارتش و بسیج همه مناطق اطراف فلوجه را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کرده و هم‌اکنون بر مناطق مرکزی شهر متمرکز شده‌اند.
سرکرده‌های داعش برای منحرف کردن توجه نیروهای مسلح عراق و بر هم زدن تمرکز آنها در فلوجه، تاکنون حملات ایذایی مختلفی را در استان الانبار ترتیب داده‌اند. دیروز نیز داعش با تجهیزات سنگین به منطقه «مکحول» در حد فاصل صلاح‌الدین و الانبار حمله کرد که با هوشیاری نیروهای بسیج مردمی، این حمله نیز دفع شده و حدود 30 تروریست کشته شدند.