kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷

شکست مذاکرات سازش بین فلسطین و رژیم صهیونیستی در پاریس

کشورهای شرکت‌کننده در «کنفرانس صلح پاریس» درباره فلسطین در بیانیه پایانی خود تأکید کردند، تا زمانی که رژیم صهیونیستی به سیاست شهرک‌سازی خود ادامه می‌دهد، امیدی به احیای روند سازش نیست.



سرویس خارجی-

24 کشور جهان با شرکت در نشست پاریس که روز جمعه درباره فلسطین تشکیل شد نگرانی خود را درباره فعالیت‌ها و سیاست‌های شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی اعلام و تأکید کردند که این سیاست، «تشکیل مسالمت‌آمیز دو دولت فلسطین و اسرائیل را از بین می‌برد.»
کشورهای شرکت‌کننده با اذعان به عدم موفقیت این نشست، از موافقت خود با برگزاری کنفرانس بین‌المللی دیگری درباره حل بحران در غرب آسیا تا قبل از پایان سال جاری میلادی خبر دادند.
رئیس هیئت دیپلماسی فرانسه در پایان این نشست گفت: «ما به نقطه بی‌‌بازگشتی رسیده‌ایم و راه‌حل اختلاف فلسطین و اسرائیل در خطر بزرگی است.»
وی افزود: «تا دیر نشده باید گام‌های جدی برای حل این مناقشه برداشته شود.»
نشست پاریس روز جمعه با حضور وزرای خارجه برخی کشورهای جهان و نمایندگان برخی سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی و با پیشنهاد فرانسه برای از سرگیری روند به اصطلاح صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی برگزار شد.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در جمع خبرنگاران در واکنش به این نشست گفت: «سیاست توسعه شهرک‌سازی‌ها و عملیات نابودسازی خانه‌ها و مناطق مسکونی فلسطینی‌ها و تحریک به درگیری از سوی اسرائیل نشان می‌دهد که هرگونه افقی برای رسیدن به صلح به شدت در معرض نابودی است.»
گفتنی است جنایات رژیم صهیونیستی به حدی رسیده که متحدان غربی آن نیز دیگر نمی‌توانند به راحتی از آنها حمایت کنند، هرچند عملاً این حمایت‌ها ادامه دارد.
واکنش گروه‌های فلسطینی
گروه‌های فلسطینی اما در واکنش به برگزاری نشست پاریس، در بیانیه‌ای ضمن مخالفت با طرح فرانسه برای سازش «فلسطینی- اسرائیلی» تأکید کردند که این طرح به اصول ملی و تحرکات سیاسی خدشه وارد می‌کند و هدف از آن احیای «مذاکرات بیهوده» است.
در این بیانیه از کشورهای جهان خواسته شده به جای برگزاری نشست‌های بیهوده برای توقف جنایت‌های رژیم اشغالگر و متوقف ساختن هتک حرمت مقدسات و نیز پایان دادن به محاصره ظالمانه علیه نوار غزه اقدام نمایند.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اما چند ساعت پس از پایان نشست پاریس در تماس تلفنی با «ژان مارک‌آیرو» وزیر خارجه فرانسه هشدار داد که این کشور به جای تلاش برای پیشبرد طرح صلح خودش بهتر است «ابعاد صلح با محوریت مذاکرات مستقیم» را به جلو ببرد!
عملیات استشهادی
خبر دیگر اینکه یک نظامی صهیونیست در جدیدترین عملیات استشهادی جوانان فلسطینی به شدت مجروح شد.
به گزارش فارس، جوانان فلسطینی در نزدیکی ایست بازرسی «مزموریه» در نزدیکی قدس اشغالی با خودروی خود یک نظامی صهیونیست را زیر گرفته و فرار کردند. برخی رسانه‌های صهیونیستی اما اعلام کرده‌اند نظامی مجروح شده بر اثر تیراندازی نظامیان صهیونیستی (که به سمت خودروی فلسطینی نشانه گرفته شده بود) زخمی شد نه براثر برخورد با خودرو.