kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۵۴۹
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳

اوضاع وخیم اروپای بدون انگلیس به روایت یک روزنامه آلمانی

یک روزنامه آلمانی در آستانه برگزاری همه‌پرسی سرنوشت‌ساز خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به بررسی «عواقب وخیم» محقق شدن چنین سناریویی برای اتحادیه اروپا پرداخته است.



مردم انگلیس قرار است در همه‌پرسی 23 ژوئن(3 تیرماه ماه آینده) در خصوص ادامه عضویت 43 ساله این کشور در اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کنند. کمیسیون برگزاری همه‌پرسی در انگلیس پنج‌شنبه  گذشته در گزارشی اعلام کرد که گروه‌های موافق جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا نسبت به مخالفان این اقدام  پیشی گرفته‌اند. به نوشته گاردین، آخرین نظرسنجی‌های تلفنی و آنلاین نشان می‌دهد  52 درصد از شرکت‌کنندگان رای به خروج و 48 درصد رای به ماندن داده‌اند. کامرون نیز  تمام تلاشش را برای بهره‌برداری از این عدم اقبال عمومی به باقی ‌ماندن در اتحادیه به‌کار گرفته است تا اصلاحات مورد نظر انگلیس را به اتحادیه اروپا تحمیل کند. حتی گزارش شده اتحادیه اروپا مقدمات لازم برای رویارویی با شرایط وخیم بعد از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را فراهم کرده است.
اما روزنامه آلمانی «فرانکفورتر روند شای» در آستانه برگزاری این همه‌پرسی در گزارشی به بررسی عواقب شکل‌گیری سناریوی خروج این کشور از اتحادیه اروپا پرداخته است. این روزنامه در بررسی اوضاع اتحادیه اروپای بدون انگلیس نوشته: «اگر انگلیسی‌ها در اواخر ژوئن به خروج از این اتحادیه رای دهند، یک شریک مهم در عرصه بین‌المللی و دیپلماتیک از دور خارج می‌شود. این امر علاوه بر آسیب‌هایی که برای اعتبار جهانی اتحادیه اروپا خواهد داشت تاثیراتی بر وزنه این اتحادیه در زمینه سیاست دفاعی و خارجی نیز خواهد داشت که به دشواری قابل پیش‌بینی است.»«استفانی وایس»، از کارشناسان موسسه «برتلزمان» نیز در این باره می‌گوید «اگر کشور مهمی مانند انگلیس بگوید که ما دیگر نمی‌خواهیم در اتحادیه اروپا باشیم این یک مسئله جدی برای اعتبار این اتحادیه خواهد بود.» «جنیس ایمنویلیدیس» از مرکز سیاست اروپای بروکسل (EPC) هم بر این عقیده است که خروج انگلیس از اروپا بعد از ضعف این اتحادیه از ناحیه بحران مالی، بیکاری گسترده و بحران پناهندگان، پیام دیگری است مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا به آرامی اما مطمئن در یک مسیر رو به افول حرکت می‌کند.»
پیش از این بسیاری از مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند سایر کشورهای عضو این اتحادیه را به خروج ترغیب کند، به ویژه اگر در نظر داشته باشیم که، بحران اقتصادی، جناح‌های چپ مخالف اتحادیه اروپا را نیز در موضع قوی‌تری قرار داده است.