kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹

راهپیمایی مردم اسلامبول برای گرامیداشت شهدای حادثه کشتی مرمره

هزاران شهروند ترکیه و فعال خارجی در اسلامبول ششمین سالروز شهادت 10سرنشین کشتی مرمره در آب‌های نوار غزه را گرامی داشتند و به مقامات آنکارا یادآور شدند که هرگز این جنایت صهیونیست‌ها را فراموش نمی‌کنند.


علی‌رغم تلاش دولت و حزب حاکم ترکیه برای پیوند مجدد با رژیم صهیونیستی و به فراموشی سپردن ماجرای کشتی مرمره، دیروز هزاران نفر در خیابان‌های اسلامبول تظاهرات و این جنایت اسرائیل را محکوم کردند. در این تظاهرات بزرگ، مردم شعار می‌دادند: «تا آزادی قدس، راهمان را ادامه خواهیم داد.» شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی همچنین، خواستار لغو فوری محاصره نوار غزه شدند.
31 ماه مه سال 2010 (11 خرداد 1389) کماندوهای ارتش رژیم صهیونیستی با حمله به کشتی امدادرسانی «مرمره» در آب‌‌های غزه، که از ترکیه اعزام شده بود، 10 شهروند ترک را به شهادت رسانده و 50 تن دیگر را مجروح کردند. در این کشتی حدود 500 فعال حامی ملت فلسطین حضور داشتند. آنها قصد داشتند محاصره نوار غزه را بشکنند و کمک‌های بشردوستانه را به دست مردم تحت محاصره غزه برسانند.
بیش از یک و نیم میلیون نفر از ساکنان غزه همچنان تحت محاصره دریایی و زمینی رژیم صهیونیستی و مصر قرار دارند و با توجه به شرایط جاری در غرب آسیا، در حال حاضر کمتر کسی نسبت به شرایط سخت در غزه حساسیت نشان می‌دهد.
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه که در سال 2002 با شعارهای اسلامی و ضد اسرائیلی به نخست‌وزیری رسید، به مرور زمان، این شعارها را فراموش کرد و به فکر تثبیت قدرت خود در داخل و حمایت از سیاست‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه افتاد.
در پی ماجرای کشتی مرمره، اردوغان روابط ترکیه را با رژیم صهیونیستی قطع کرد. اما، پس از گذشت مدتی، این روابط از سر گرفته شد.
اردوغان که اکنون فقط به تثبیت قدرت خود در ترکیه می‌اندیشد، مدتی پیش «داود اوغلو» نخست‌وزیر را به خاطر نپذیرفتن طرح تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی، برکنار و «بینالی ایلدریم» را به جای وی منصوب کرد. ایلیدریم دیروز از مجلس ترکیه رای اعتماد گرفت. وی اعلام کرد که تغییر نظام از پارلمانی به ریاستی، از اولویت‌های دولت او است.