kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
همزمان با گزارش سازمان ملل از قحطی شدید در سوریه

اتحادیه اروپا تحریم‌های سوریه را یک‌سال دیگر تمدید کرد!

همزمان با گزارش سازمان ملل مبنی بر اینکه قحطی و گرسنگی مردم سوریه را به شدت تهدید می‌کند، اتحادیه اروپا تحریم این کشور را برای یک‌سال دیگر تمدید کرد!


اتحادیه اروپا که پیش از این در حمایت از داعش و گروه‌های تکفیری، دولت سوریه را تحریم کرده بود و با این اقدام خود، سعی داشت به مردم سوریه بقبولاند که دولت دیگر توان اداره کشور و تأمین مایحتاج مردم را ندارد، دیروز بار دیگر این تحریم را به مدت یکسال دیگر تمدید کرد. این در حالی است که براساس گزارش رسمی سازمان ملل، که از زبان «یان ایگلند» مشاور فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام شده، خطر «قحطی شدید» مردم سوریه را تهدید می‌کند. ایگلند گفته: «شدت سو‌ءتغذیه کودکان در این مناطق (مناطقی مثل داریا، معظمیه و الواثر) به گونه‌ای است که اگر نتوانیم به آنها کمک کنیم، حتما از گرسنگی جان خود را از دست خواهند داد.»
این خبرها ممکن است قلب بسیاری از مردم را به درد بیاورد، اما آنچه برای سران اروپا مهم است، اقدام براساس اولویت‌های سیاسی است.
این رویه منافقانه و سیاسی‌کاری اروپا به قدری پررنگ است که داد «بشار جعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل را نیز درآورده است. جعفری گفته: «برخی کشورها ادعا می‌کنند مشتاق حمایت از حقوق مردم در سوریه هستند، اما واقعیات نشان داد که در میدان عمل برعکس اقدام می‌کنند... این کشورها رفتار ناعادلانه‌ای در قبال مردم سوریه داشته و از نیازها و مشکلات آنها در جهت منافع سیاسی خود سوءاستفاده می‌کنند.»
در ماجرای تحریم سوریه توسط اتحادیه اروپا، این نکته نیز قابل ذکر است که سران اروپا تحریم دولت و مقامات سوری را در بوق و کرنا می‌کنند، ولی وقتی به موردهای تحریمی توجه می‌شود، آشکار می‌گردد که هدف تحریم، مردم سوریه هستند.
این تحریم‌ها که روز جمعه به مدت یک سال دیگر (تا ابتدای ژوئیه 2017) تمدید شد، شامل ممنوعیت نفتی، محدودیت برخی سرمایه‌گذاری‌ها، بلوکه شدن دارایی‌های بانک مرکزی سوریه در اتحادیه اروپا و محدودیت صادرات تجهیزات و تکنولوژی‌هایی است که اتحادیه اروپا مدعی است برای سرکوب داخلی از آن استفاده می‌شود!
عادل الجبیر
به گزارش تسنیم، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان، که کشورش بزرگترین حامی گروه‌های تکفیری به ویژه «داعش» است، در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» اظهار داشته که بدون نیروی زمینی نمی‌توان بر داعش در سوریه غلبه کرد! برای این منظور باید «بشاراسد» برکنار شود و حمایت از مخالفان سوری (تکفیری‌ها) نیز بیشتر شود!
ترکیه- آمریکا
حمایت آمریکا از کردهای شمال سوریه، اما به مشاجره میان آنکارا و آمریکا منجر شده است. دولت ترکیه جمعه گذشته حمایت آمریکا از کردهای سوریه در نبرد با داعش را مورد انتقاد شدید قرار داد. ترکیه جنگجویان کرد سوری را تروریست می‌خواند، در حالی که آمریکا مدعی است، این جنگجویان در برابر پیشروی‌های داعش، مانع محسوب می‌شوند.
در ارتباط با این مسئله، «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت: سربازان آمریکایی مستقر در استان‌های «حسکه» و «رقه» سوریه نشان‌هایی را بر لباس‌شان نصب کرده‌اند، که متعلق به گروه‌های تروریستی است. طبق اعلام پنتاگون، آنکارا در این مورد به وزارت خارجه آمریکا و سفارت این کشور در ترکیه، اعتراض کرده است. «استیو وارن» سخنگوی ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضدداعش نیز از نظامیان این کشور خواست، نشان‌های «یگان‌های مدافع خلق» (کردها) را از لباس‌هایشان جدا کنند.
همزمان، «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، این کشور به حمایت خود از کردهای سوریه ادامه خواهد داد. حدود 500 تفنگدار آمریکایی هم‌اکنون در شمال و مناطق کردنشین سوریه حضور دارند.
برخی معتقدند، دموکرات‌های آمریکا در انتخابات پیش‌رو به پیروزی‌های مقطعی علیه داعش نیاز دارند. بنابر همین دلیل در شمال و مناطق کردنشین سوریه به کمک کردها آمده‌اند. آمریکا از حامیان اصلی داعش و گروه‌های تکفیری است.