kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۹۴۲
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
علی‌رغم توصیه‌ 70 اندیشمند آمریکایی

اوباما در هیروشیما از ملت ژاپن عذرخواهی نکرد

رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به ژاپن برای شرکت در اجلاس گروه هفت در بازدید از محل یادبود بمباران اتمی هیروشیما ترجیح داد به جای عذرخواهی از مردم ژاپن، از لزوم «انقلاب اخلاقی» در خصوص تسلیحات اتمی صحبت کند.


روزهای گذشته شهرهای مختلف ژاپن به خصوص توکیو و اوکیناوا شاهد اعتراضات گسترده مردمی علیه نظامیان آمریکایی بود. علت اعتراضات قتل و آزار جنسی یک زن جوان ژاپنی توسط یک تفنگدار آمریکایی بود.
این اعتراضات همزمان شد با سفر اوباما به ژاپن  برای شرکت در اجلاس گروه هفت افکارعمومی ژاپن انتظار داشت که اوباما در سفر به این کشور به خاطر جنایت آمریکا در بمباران اتمی شهرهای این کشور عذر خواهی کند همزمان بیش از ۷۰  اندیشمند آمریکایی نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری این کشور از وی خواستند در سفر روز جمعه خود به هیروشیما با بازماندگان بمباران اتمی دیدار و از آنها عذرخواهی کند.
 اما این درخواست‌ها و اعتراضات راه به جایی نبرد و دولت آمریکا و شخص اوباما اعلام کردند وی به دلیل بمباران اتمی هیروشیما عذرخواهی نخواهد کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با نظامیان آمریکایی مستقر در ژاپن گفت به «همه» کشته‌شدگان جنگ دوم جهانی ادای احترام می‌کند، اما در عین ‌حال از این رخداد معذرت‌خواهی هم نمی‌کند.
وی دیروز «جمعه» نیز در محل «یادبود صلح هیروشیما» حاضر شد و پس از اهدای دسته‌گل به حضار که شامل بازماندگان بمباران اتمی سال 1945 آمریکا بودند به جای عذرخواهی از مردم ژاپن گفت که فناوری نابودکننده‌ای مثل تسلیحات هسته‌ای «نیازمند یک انقلاب اخلاقی» است. وی افزود: همه کشورهای جهان از جمله آمریکا باید منطق ترس را کنار بگذارند و به سمت جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای حرکت کنند.
همزمان با سفر اوباما به هیروشیما مردم ژاپن در این شهر بر ضد اوباما و نخست‌وزیر کشورشان تظاهرات کردند. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که به‌ روی آن نوشته شده بود: «از شر تمام تسلیحات هسته‌ای سریعاً خلاص شوید، تمام پایگاه‌های آمریکایی در اوکیناوا را تخلیه کنید.»  افراد حاضر در این تظاهرات همچنین شعارهایی مانند «اوباما و آبه، اینجا از شما استقبال نمی‌شود» و «ما به شما اجازه نمی‌دهیم که از اتحاد نظامی برای آغاز جنگی دیگر استفاده کنید» سر دادند. معترضان متشکل از اعضای اتحادیه‌های کارگری و دانشجویان و همچنین بازماندگان قربانیان بمباران اتمی هیروشیما در سال 1945 بودند.
 گفتنی است چهل و دومین اجلاس سران گروه هفت با حضور رهبران آمریکا، فرانسه، آلمان، ‌ژاپن، انگلیس، کانادا و ایتالیا که از روز پنجشنبه در شهر ایسه شیما ژاپن آغاز به کار کرده بود، دیروز با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.