kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶

لبنانی‌ها شانزدهمین سالروز اخراج صهیونیست‌ها از کشورشان را جشن گرفتند

روز 25 ماه مه سال2000 (5خرداد 1379) سالروز اخراج صهیونیست‌ها از خاک لبنان و آزادسازی جنوب این کشور، اولین حلقه شکست‌های متوالی صهیونیست‌ها و آغازی بر پایان افسانه شکست‌ناپذیری صهیونیسم بود.



16 سال پیش در تاریخ 25 ماه مه سال 2000 میلادی، صهیونیست‌ها مجبور شدند پس از مشاهده عملیات‌های مقاومت لبنان از خاک این کشور خارج شوند و بدین ترتیب بخش‌های عظیمی از سرزمین‌های اشغالی لبنان آزاد شد.
رژیم صهیونیستی چاره‌ای جز عقب‌نشینی «بدون قید و شرط» از جنوب لبنان نداشت و شکست بزرگتر از آن بود که بتوان پیامدهای آن را کنترل کرد.
گزینه‌هایی مانند کشتار، قتل‌عام، آواره کردن مردم، اسیر کردن مردم تا عملیات گسترده نظامی هم دیگر فایده نداشت.به گزارش قدسنا، به همین دلیل از 16 سال قبل تاکنون همزمان با این روز در لبنان به‌عنوان «عید مقاومت و پیروزی» جشن گرفته می‌شود. دیروز نیز مردم لبنان به همین مناسبت جشن گرفتند.
حزب‌الله لبنان در این روز توانست به دستاوردی که بسیاری آن را «محال» می‌دانستند، دست یابد و با شکست نیروهای اسرائيل رژیم اشغالگر را وادار به عقب‌‌نشینی از بخش بزرگی از اراضی اشغال شده لبنان کند.
در 25 مه سال 2000 ارتش رژیم صهیونیستی پس از 22 سال اشغال به دلیل حملات سخت جنبش حزب‌الله از مناطق جنوب لبنان عقب‌نشینی کرد.
رژیم صهیونیستی به بهانه مقابله با مبارزان فلسطینی و ایجاد دیواری امنیتی در  مرزهای شمالی خود و با این ادعا که «لبنان به مرکز عملیات تروریستی علیه آنها تبدیل شده به لبنان حمله و تا نزدیکی بیروت نیز پیشروی کرده بود اما حزب‌الله لبنان رژیم متجاوز اسرائيل را از بیروت تا شهر صیدا و بقاع غربی وادار به عقب‌نشینی کرد.این پیروزی تاریخی که در نتیجه وحدت همه آحاد و طوایف دینی و جریان‌های سیاسی لبنان و مجاهدت فرزندان مقاوم و قهرمانش حاصل گردید، نقطه عطفی در تاریخ معاصر لبنان و سرآغاز و نویدبخش پیروزی‌ها و موفقیت‌های بزرگ در مسیر مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی است.سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در توصیف این روز با بیان این‌که «تجربه مقاومت در سال 2000 برخاسته از ارزش‌های اسلامی است» مهم‌ترین دستاورد این پیروزی را «نابودی طرح ایجاد اسرائيل بزرگ» دانسته و گفته پیامدهای این پیروزی همچنان ادامه دارد.این در حالی است که مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی اعتراف کرده‌اند عقب‌نشینی و فرار از جنوب لبنان گزینه اسرائيلی نبود بلکه نتیجه روندی بود که مقاومت لبنان به آنها تحمیل کرد.روزنامه لبنانی الاخبار نیز در این باره نوشته، «اگر نتیجه مقاومت و نبرد با دشمن متجاوز صهیونیستی جز این رقم می‌خورد لبنان امروز باید چشم به مذاکرات با اسرائيل و معامله با آن برای تخلیه شهرک‌هایش از خاک خود می‌دوخت.» بسیاری از تحلیلگران نیز معتقدند آنچه که صهیونیست‌ها را در جنوب لبنان زمین‌گیر و مغلوب کرد ماشین جنگی حزب‌الله نبود بلکه عملیات چریکی و تاکتیک‌های نظامی بود که دشمن را غافلگیر و درمانده کرده بود و راهی جز فرار نداشتند.