kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۶۶۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
پس از تأیید رسمی مرگ رهبر طالبان مطرح شد

4 گزینه طالبان برای جانشینی ملا اختر منصور

پس از تأیید رسمی مرگ «ملا اختر منصور» ازطرف طالبان، سران این گروه تروریستی برای تعیین رهبر جدید به تکاپو افتادند.


به گزارش ایسنا، یکی از اعضای ارشد طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت، ملا اختر منصور در پاکستان کشته شده است. پیش از این محل مرگ رهبر طالبان، استان «زابل» افغانستان اعلام شده بود.
در همین حال، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا که دیروز در ویتنام به سر می‌برد، خبر کشته شدن ملا اختر منصور توسط پهپادهای آمریکایی را تأیید کرد. اوباما هم محل کشته شدن رهبر طالبان افغانستان را پاکستان اعلام کرد.
علاوه بر اظهارات فوق، شورای رهبری طالبان هم دیروز در افغانستان نشستی را با هدف تعیین جانشین ملااختر منصور برگزار کرد. این نشست هم نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان و سرکرده‌های طالبان، مرگ رهبر خود را پذیرفته‌اند.در نشست فوق درمورد جانشینی احتمالی «سراج‌الدین حقانی» از فرماندهان طالبان و رهبر گروه «حقانی» وابسته به طالبان، به عنوان رهبر جدید این گروه تروریستی صحبت شد.علاوه بر حقانی، از کسان دیگری چون «ملا محمد یعقوب» فرزند «ملاعمر» رهبر اسبق طالبان، «ملاعبدالقیوم ذاکر» از زندانیان سابق گوانتانامو و «ملا شیرین» از دیگر سرکرده‌های طالبان، به عنوان نامزد رهبری طالبان اسم برده می‌شود.
سال 2015 پس از آنکه خبر مرگ ملاعمر رسانه‌ای شد، ملااختر منصور به رهبری طالبان رسید اما دیگر سرکرده‌های طالبان خصوصاً ملامحمد یعقوب این انتصاب را نپذیرفته بودند و همین مسئله باعث تنش زیادی میان سران طالبان شده بود. کارشناسان با اشاره به این سابقه، احتمال بروز بحران مجدد بر سر رهبری در طالبان را بعید نمی‌دانند. این بار نیز احتمالاً شکاف اصلی میان ملایعقوب و سه گزینه احتمالی دیگر خواهد بود و این مسئله باعث تضعیف آنها خواهد شد. تضعیف طالبان در افغانستان نیز باعث تقویت داعش خواهد شد.
پاکستان: ملا اختر زنده است
در ارتباط با قضیه ملا اختر منصور، «نواز شریف» نخست‌وزیر به همراه دستگاه اطلاعاتی پاکستان هنوز خبر مرگ وی را تأیید نکرده‌اند. در این رابطه، دو مقام اطلاعاتی پاکستان اعلام کردند که کشته شدگان این حمله هوایی قابل شناسایی نیستند و احتمال زنده بون ملااختر منصور وجود دارد.دولت اسلام‌آباد همچنین، آمریکا را به نقض حاکمیت پاکستان به خاطر این حمله متهم کرد.