kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۵۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹

خبرهای ضد و نقیض از هلاکت ملا اختر منصور، رهبر طالبان

وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) می‌گوید رهبر طالبان افغانستان «احتمالا» در حمله پهپادهای آمریکایی به هلاکت رسیده‌است، این در حالی است که برخی منابع رسمی افغانستان هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند. طالبان نیز این خبر را تکذیب کرده است.




یک مقام پنتاگون اعلام کرده ساعات پایانی شب جمعه خودروی حامل «ملا اختر محمد منصور» در استان «زابل» افغانستان هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و در این حمله منصور به همراه ملازمانش به هلاکت رسیدند. خبرگزاری‌ها به نام این مقام آمریکایی اشاره نکرده‌اند. پس از انتشار خبر فوق به نقل از پنتاگون، برخی از مقامات آمریکایی، افغانستانی و پاکستانی و بعضی از فرماندهان طالبان این خبر را تایید و برخی نیز اظهار بی‌اطلاعی کردند؛ اداره امنیت ملی سازمان اطلاعات افغانستان خبر مرگ ملااختر منصور را تایید کرد. «ملا عبدالرئوف» یکی از فرماندهان ارشد طالبان نیز مثل سازمان اطلاعات افغانستان مرگ «ملااختر» را تایید کرده‌اند. اما سخنگوی گروه تروریستی طالبان کشته شدن ملا اختر را تکذیب کرد. «جان کری» وزیر خارجه و «پیترکوک» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و «عبدالله عبدالله» رئيس اجرایی دولت افغانستان نیز نتوانستند به صراحت این خبر را تایید کنند؛ پیترکوک گفت:‌«به احتمال زیاد ملا منصور به همراه یک نفر دیگر کشته شده است.»
عبدالله عبدالله هم هرچند نتوانست خبر فوق را تایید کند، ولی گفت که «اگر صحت داشته باشد»، ضربه‌ای بزرگ به طالبان وارد خواهد شد.
«ملا اختر محمد منصور» در سال 2015 و در پی اعلام خبر مرگ «ملا عمر» رهبر طالبان، جانشین وی شد.
ملا منصور در دهه 1990 بخشی از عمر خود را مثل سایر آوارگان افغان، گذراند و در آنجا با دستگاه اطلاعاتی پاکستان ارتباط برقرار کرد. پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال 1996، ملامنصور وزیر هوانوردی دولت طالبان شد و پس از سرنگونی رژیم طالبان در سال 2001 به دست نیروهای آمریکایی، ملا منصور بار دیگر به پاکستان گریخت.
به هر حال، طالبان دیروز با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که مرگ ملا منصور حقیقت ندارد و آمریکا و دولت کابل فقط به خاطر تضعیف روحیه افراد طالبان، این خبر را منتشر کرده‌اند.
اما، «عبدالجبار قهرمان» معاون وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد «اختر محمد منصور» رهبر طالبان در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شده است.
برخی شبکه‌های اجتماعی نیز با انتشار تصاویری از بدن نیمه متلاشی شده یک فرد به همراه خودروی منهدم شده او اعلام کردند، این تصاویر متعلق به ملااختر و خودروی حامل وی می‌باشد.