kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۰۳۲
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
فاکس نیوز:

حضور کلاه ‌سبزهای ایران در سوریه برای نمایش قابلیت‌های برون‌مرزی است

حضور کلاه سبزهای ارتش ایران در سوریه نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند قابلیت خود را در عملیات برون‌مرزی و برای دفاع و حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذارند.


به گزارش فارس، شبکه خبری «فاکس نیوز» در گزارشی نوشت: این ایران است که در سوریه قدرت‌نمایی نظامی می‌کند، درست تنها کمی بعد از این ‌که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در کنگره گفت که ایران به عنوان یکی از حامیان اصلی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در حال بیرون آوردن نیروهای خود از این کشور است.
 بر این اساس، ایران نیروهایش را در داخل و خارج سوریه جابه‌جا می‌کند، اقدامی‌که باعث تقویت مواضع یگان‌های بشار اسد شده و شاید موجب افزایش توانایی نظامی ایران در خارج از مرزها شود و شاید تعبیر جان کری نیز از این واقعیت شکل گرفت که تعداد نیروهای نظامی ایران در سوریه نسبتا کم شده است.
فاکس نیوز نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در واقع تیپ‌های خود را در بین شبه‌نظامیان شیعه عراق، حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های هوادار بشار اسد ادغام کرده و این نبرد نیابتی را هدایت می‌کند. یگان‌های سپاه ایران در دو و سه ماه گذشته حالت چرخشی به خود گرفته‌اند. البته ایران حضور خود در جبهه‌های نبرد سوریه را در اولین هفته ماه فوریه 2015 با ایجاد یگان‌های هجومی در دفاع از بشار اسد شکل داد.
فاکس نیوز در ادامه با اشاره به شهدای مدافعان حرم ایران در جریان نبردهای سوریه به حضور نیروهای ویژه ارتش جمهوری اسلامی به دستور رهبری ایران اشاره کرد. اقدامی که از دید این شبکه آمریکایی نشانه تغییر محسوس نقش ایران در سوریه دارد زیرا سپاه ایران و نیروهای قدس به‌طور سنتی عملیات برون مرزی این کشور را بر عهده دارند.
در ادامه این مطلب به صراحت آمده است: حضور کلاه سبزهای ارتش ایران نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند قابلیت‌های ارتش در اجرای عملیات برون‌مرزی را برای دفاع  و حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذارند.
فاکس نیوز در خاتمه نوشت: استقرار نیروهای ویژه ارتش ایران نشان از توانایی این کشور در اجرای عملیات در سطح منطقه و حتی فراتر از آن‌چه که بیشتر تصور می‌شد، دارد و ضرورت دارد سیاستگذاران و تحلیلگران آمریکایی تعبیر مناسبی را از گسیل نیروهای ایران در الگویی گسترده‌تر تا ارائه گزارش‌های انتخابی به عنوان کاهش تعهد ایران به سوریه داشته باشند. مورد مهم‌تر این است که نیروهای مسلح ایران اعم از ارتش و سپاه در حال استقرار و حفظ نیروهای زمینی در عملیات مهم دور از مرزهای ایران هستند.
شاید ایران واکنش‌های قاطعانه‌تری به ریاض نشان دهد
روزنامه مصری «الاهرام» در یادداشتی پیرامون پرتاب‌های موشکی اخیر ایران و سرو صدای به پا کرده این رویداد در بین کشورهای غربی نزدیک به آمریکا آن ‌را نمایش قدرت ایران نام نهاد و نوشت: ایران مدعی است که برنامه موشکی پیشرفته‌اش تنها اهداف دفاعی دارد اما برخی کشورها نسبت به اهداف واقعی ایران شک دارند  و مدعی‌اند که تاکید ایران بر تبلیغ بر این زمینه به ویژه این‌که پرتاب موشک‌هایی که بر روی آنها به زبان عبری نوشته شده بود «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود»، اقدام تحریک‌کننده جامعه بین‌المللی و کشورهای همسایه است. موشک‌هایی که بردی دو هزار کیلومتری دارند و قادر به ضربه زدن به اسرائیل هستند.
نویسنده این یادداشت از سویی مدعی شد: پرتاب این موشک‌ها شاید به دلیل برخی تنش‌های داخلی در ایران و سنگ‌اندازی جناح اصولگرا در مسیر توافق هسته‌ای و رقابت بین دولت «حسن روحانی» رئیس‌جمهور میانه‌رو باشد.
این روزنامه در ادامه با اشاره به لغو سفر رئیس‌جمهور ایران به اتریش به خاطر شیطنت عناصر فراری گروهک منافقین از قول برخی دیپلمات‌های مطلع نوشت: لغو این سفر به خاطر فشار برخی کشورهای اروپایی به خاطر آزمایش‌های موشکی ایران بوده است.
 الاهرام در ادامه این یادداشت نوشت: ممکن است که شورای امنیت سازمان ملل متحد با بررسی موارد رخ داده و براساس قطعنامه 2231 هشداری را به ایران به خاطر اقدام‌های تحریک‌کننده‌اش صادر نماید. در ایران نیز البته «آیت‌الله خامنه‌ای» رهبر انقلاب در روزهای گذشته دو سخنرانی جداگانه را انجام داد و از حق ایران  در توسعه توان نظامی دفاعی کشورش حمایت کرد.
الاهرام در ادامه از زاویه دیگر به این مسئله پرداخت و با طرح سؤالی نوشت: آیا برنامه‌های موشکی که ایران آن را به اجرا می‌گذارد برای فشار بر غرب و ابزاری در  جهت تسریع در کاهش تحریم‌ها است؟ هرچند که برخی تعجیل‌ها در بین سران ایران در این مسیر شاید تنش بین ایران و کشورهای همسایه‌ را به امید ترغیب غرب در اجرای کامل برجام موجب شود.
این رسانه ادامه می‌دهد:  از سوی دیگر عربستان سعودی، رقیب ایران نیز اعلام کرده است که تولید نفت خام خود را در صورتی که ایران بخواهد تولیدش را  افزایش ندهد در سطح فعلی حفظ می‌کند. اظهار نظری که موجب شد به فوریت بهای نفت کاهش یابد و آن را مجدد به زیر بشکه‌ای 40 دلار برساند. این در حالی است که ایران خواهان افزایش تولید نفت خام خود به دوره قبل از تحریم‌ها است در حالی‌که تنش بین ایران و عربستان سعودی همچنان افزایش می‌یابد. به‌طوری که ریاض اخیرا اعلام کرده است کشتی‌های حامل نفت خام ایران از ورود به قلمروی آبی این کشور ممنوع هستند. اقدام عربستان بدین دلیل است که این کشور در جریان برجام هیچ سودی را برای خود نمی‌بیند و انجام چین اعمالی نشان از خشم و ناامیدی آنها دارد.  
در خاتمه این یادداشت آمده است: مشکل در این جا نهفته است که قبل از اینکه ایران نه با کلمات بلکه با آتش پاسخگوی عربستان باشد، این دو کشور تا چه اندازه می‌توانند در چنین وضعیتی بحرانی به پیش بروند.